عفو بین الملل:

ائتلاف سعودی از بمب خوشه ای علیه یمنی ها استفاده کرد

ائتلاف سعودی از بمب خوشه ای علیه یمنی ها استفاده کرد
شنبه 26 دی 1394 - 19:01

العالم - سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ائتلاف سعودی در حملات هوایی اخیر خود به صنعا (پایتخت یمن)، بار دیگر از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این سازمان تاکید کرد مدارکی در دست دارد که نشان می دهد ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در ششم ژانویه ۲۰۱۶، بمب های خوشه ای ساخت آمریکا به صنعا پایتخت یمن پرتاب کرده است.

پایگاه اینترنتی المنار نوشت: سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود خاطرنشان کرد  در اثر تجاوزگری ائتلاف سعودی - عربی، یک جوان 16 ساله یمین شهید و دست کم شش غیر نظامی نیز در منطقه معین در غرب صنعا زخمی شدند.

این سازمان تاکید کرد: مدارکی در این خصوص از ساکنان منطقه، خانواده قربانیان و تصویربرداران و افسران امنیتی یمن، جمع آوری کرده است.

این بیانیه با اذعان به این که ائتلاف سعودی تنها طرف قادر به استفاده از بمب های خوشه ای دراین جنگ است، از ائتلاف سعودی خواست از بکارگیری بمب های ممنوعه خوشه ای دست بردارد.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در گزارش هفتم ژانویه خود، ائتلاف سعودی را به استفاده از بمب های خوشه ای در ششم ماه جاری متهم کرد.

با انتشار این گزارش، سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که اطلاعاتی نگران کننده از بکارگیری بمب های خوشه ای علیه صنعا به دست آورده و بر همین اساس بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این اقدام ائتلاف سعودی می تواند، جنایت جنگی محسوب شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر نیز به تازگی در گزارشی از استفاده ائتلاف سعودی از بمب های خوشه ای در استان لحج در جنوب یمن خبر داد.

پیش از این برخی سازمان های بین المللی نیز بارها از هدف قرار گرفتن مناطق غیر نظامی در یمن از سوی ائتلاف سعودی ابراز نگرانی کردند.

مهمات بمب خوشه‌ای به انواع وسایل انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات (بمب های) کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کنند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند.

در بمب معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند.

مهمات خوشه‌ای به صورت بمب خوشه‌ای، گلوله توپ خوشه‌ای و کلاهک موشک خوشه‌ای ساخته شده است. مهمات خوشه‌ای برای زدن هدف‌های مختلف تهیه می‌شود؛ برخی برای تخریب، برخی برای کشتن و زخمی کردن و برخی برای نفوذ به زره می باشد که بیشتر مهمات خوشه‌ای امروز برای ترکیبی از این کاربردها ساخته می‌شوند.

براساس توافقنامه سال 2008 استفاده از بمب های خوشه ای در سطح جهان ممنوع است اما آمریکا و عربستان سعودی در فهرست 116 کشور امضا کننده این توافقنامه نیستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها