ترکیه بسیار دیر از خواب بیدار شد!

ترکیه بسیار دیر از خواب بیدار شد!
يکشنبه 27 دی 1394 - 14:55

تحلیلگران اوضاع خاورمیانه با اشاره به انفجار تروریستی اخیر در شهر استانبول ترکیه تاکید کردند عناصر گروه داعش که از حمایت مسئولان ترکیه برخوردار بوده اند، امروز سلاح به دست گرفته و علیه خود ترکیه وارد عمل شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "المصدر" وابسته به رژیم صهیونیستی در گزارشی تحلیلی به بررسی موضع دولت ترکیه در قبال گروههای مسلح فعال درخاک سوریه و حملات تروریستی اخیر در خاک این کشور پرداخت و نوشت: "گروه تروریستی داعش که ترکیه به آنها برای ورود بدون مشکل به سوریه کمک کرد، امروز خود ترکیه را در قلب شهر استانبول هدف قرار می دهند."

المصدر تأکید کرد که همنوایی خطرناک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با جریانهای افراطی، باعث شده است که امنیت ترکیه و اقتصاد امروز هدف قرار بگیرد.

این سایت با اشاره به حمله انتحاری 12 ژانویه سال 2016 میلادی علیه گردشگران خارجی در منطقه تاریخی مسجد سلطان احمد در شهر استانبول و کشته شدن 10 نفر از جمله 9 گردشگر آلمانی و آسیب رسیدن به امنیت و صنعت گردشگری ترکیه افزود: "در ساعات اولیه بعد از عملیات، هنوز روشن نبود که مجری آن کیست. انگشت اتهام به طور معمول به سمت  گروه داعش و عناصر مسلح کرد حزب کردستان ترکیه "پ.ک.ک" نشانه رفت و سپس شک و تردید درخصوص اینکه داعش آن را انجام داده باشد، افزایش یافت. مسئولان ترکیه بعد از گذشت مدتی مدعی شد که یک تروریست سوری گروه داعش این عملیات را انجام داده است. این سوال فوری مطرح شد که آیا داعش مسئول عملیات است و چرا خواسته است تا به طور مشخص قلب شهر استانبول ترکیه را هدف قرار دهد؟"

المصدر با اشاره به اینکه این حمله انتحاری در قلب استانبول با دو حمله انتحاری قبل از آن، در دو منطقه سوروج و آنکارا که علیه حزب طرفدار کردهای ترکیه و فعالان چپگرای لائیک صورت گرفت، تفاوت داشت، نوشت: "حمله در میدان سلطان احمد از نوعی دیگر بود و هدف متفاوتی را دنبال می کرد. مکان این حمله جایی نمادین در شهر استانبول بود. این حمله نشان داد که داعش ترکیه را به طور مستقیم هدف قرار می دهد.کسی نباید از این امر تعجب کند زیرا درگیری بین ترکیه و داعش از ژوئیه گذشته عمیق تر و بیشتر شده است؛ یعنی بعد از حمله در منطقه سوروج و اجازه ترکیه به هواپیماهای آمریکایی برای استفاده از پایگاه هوایی جنوب ترکیه جهت اجرای عملیات علیه داعش."

المصدر خاطرنشان کرد: "به نظر می رسد که ترکیه بسیار دیر و کند از تهدید داعشی ها بیدار شده است. یکی از دلایل اصلی این امر هم همان اصرار ایدئولوژیک ترکیه بر این مسئله بوده که نظام بشار اسد تنها شَر در سوریه است. علاوه بر این، ترکیه تا چندی پیش، داعش را عامل موازنه ای در برابر فعالیت کردها در شمال سوریه می دانست. یک دلیل دیگر نیز، به گفته آیقول خبرنگار ترک همان ایدلوژوی قومی اسلامی حزب حاکم در ترکیه است."

در ادامه این مطلب آمده است: "در واقع، رجب طیب اردوغان از زمان رسیدن به ریاست جمهوری در سال 2014 میلادی، سیاستهای واقعگرایانه را رها کرد."

المصدر خاطرنشان کرد: "ترکیه بارها متهم شده است که به عناصری که در سطح جهان جذب  گروه داعش شده اند، اجازه داده است با هدف سرنگون کردن نظام بشار اسد و تضعیف کردها در شمال سوریه، آزادانه از مرزهای جنوبیش عبور کرده و وارد خاک سوریه شوند. اما این عناصر داعش که ترکیه به آنها کمک کرد، امروز خود ترکیه را در قلب استانبول هدف قرار می دهد. به گفته تحلیلگران، رقص سیاسی خطرناک اردوغان به امنیت ترکیه واقتصاد آن زیان زد. اما آیا این، سرآغاز خونینی برای سالی بسیار دشوار برای ترکیه خواهد بود؟"

پربیننده ترین خبرها