اعتراف به عجز دیپلماسی سعودی در برابر ظریف

اعتراف به عجز دیپلماسی سعودی در برابر ظریف
يکشنبه 27 دی 1394 - 15:28

نویسنده و روزنامه نگار سعودی به شدت از سکوت وزارت امور خارجه و سفرای این کشور دربرابر مقاله "دکتر محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان انتقاد کرد و آن را نشانه ناتوانی و ناکارآمدی آنان دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "قینان الغامدی" در مطلبی در سایت روزنامه سعودی "الوطن" نوشت: "بسیار نارحت شدم وقتی دیدم در نخستین لحظاتِ انتشار مقالۀ وزیر امورخارجه ایران، بیش از 220 نفر در تأیید آن کامنت گذاشته و اظهار نظر کرده‌اند."
الغامدی که به شدت از واکنشهای مثبت و گسترده به مقاله ظریف ناراحت شده است برای توجیه استقبال گسترده کاربران، مدعی شد: "تیم متخصصی در وزارت امورخارجه ایران برای چنین کاری وجود دارد، و ایران از ابزارهای قدرت نرم خود با مهارت فراوان استفاده می‌کند. ولی آیا ما در استفاده از این قدرت ناتوان هستیم ؟!"
وی در ادامه با اشاره به ناکارآمدی سفرای عربستان و دستگاه دیپلماسی این کشور گفت: "ما به هیچ وجه ناتوان نیستیم و افراد توانمندی داریم و امکانات فراهم است، ولی از سوی دیگر موانعی که (در مقالۀ) دیروز به آنها اشاره کردم وجود دارند و اجازه نمی‌دهند که افراد توانمند پیش بیایند، و از امکانات به عنوان امتیازهایی برای خود استفاده می کنند."
الغامدی توصیه کرد که برای جبران این ناتوانی با وجود احترامی که برای کل سفرای سعودی قائل است، باید افراد توانمندی از خارج از وزارت امور خارجه این کشور به کار گرفته شوند.
وی افزود: "آیا همه سفرای ما در خارج مقاله جواد ظریف را خواندند، و اگر خوانده‌اند آیا یکی از آنان اقدامی برای پاسخ به این مقاله انجام داده است... "
الغامدی تأکید کرد: "ما قوی‌ترین سلاح‌ها یعنی رسانه و اقتصاد را در اختیار داریم، ولی موانع همیشگی، مانع از استفاده از آنها در زمان و مکان مناسب می‌شود، و نمی‌دانم تا چه زمانی امکانات کشور را به هدر خواهیم داد ... "
الغامدی خاطرنشان کرد: "از من می پرسند که چرا به مقاله ظریف پاسخ نمی دهی؟ من می‌گویم که این کار افتخاری برای من خواهد بود، ولی من میزان تأثیرگذاری خود را در دنیا می دانم ... فکر می کنم که پاسخی از سوی یک سفیر شناخته شده و یا یک وزیر ارشد، تأثیر بزرگتری خواهد داشت، به ویژه آنکه چنین پاسخی به معنای واکنش دولت خواهد بود .. درست همانند تأثیرگذاری مقاله ظریف در دنیا ... "
وی در پایان نوشت: "این موضوع را درحالی مطرح کردم که نمی دانم آیا مسؤولان و به ویژه وزارت امورخارجه توجهی به آن خواهند کرد، یا اینکه من فقط دچار توهم شدم و همانطور که می‌گویند از کاه کوه ساختم !!"

پربیننده ترین خبرها