توصیه تحلیل گر عرب:

سران عرب سرعقل بيايند و با ايران وارد گفت‌وگو شوند

سران عرب سرعقل بيايند و با ايران وارد گفت‌وگو شوند
سه شنبه 6 بهمن 1394 - 10:42

العالم - عبدالباري عطوان نويسنده و تحليلگر برجسته جهان عرب با تشريح وضعيت كنوني خاورميانه به سران عرب توصيه كرد كه سرعقل بيايند و با ايران وارد گفت‌وگو شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباري عطوان نويسنده و تحليلگر بارز جهان عرب در مقاله اي در روزنامه رای الیوم به بررسي سفر اخير جان كري وزير امور خارجه آمريكا به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و نتايج آن پرداخت و نوشت: اين سفر براي اطمينان دادن به هم پيمانان عرب آمريكا در حوزه خليج فارس و برطرف كردن نگراني آنها درپي برداشته شدن تحريم‌هاي ايران در چارچوب توافق هسته‌اي و احتمال گرايش آمريكا به سمت ايران و دور شدن از دوستان قديمي اش صورت گرفت؛ دوستاني كه بيش از 60 سال با آنها همكاري كرده است.

وی افزود : چه بسا دشوار باشد كه بفهميم آيا ماموريت جان كري در برطرف كردن نگراني هم پيمانان عربش در حوزه خليج فارس به هدف خود رسيده است يا نه زيرا گفته‌هاي اين مسئول آمريكايي به سران كشورهاي عرب حوزه خليج فارس مثل اينكه "ما روابطي مستحكم و ائتلافي واضح و دوستي قوي با عربستان داريم" چيزي جز "شيرين زباني" نبود. اين درحالي است كه نمايندگان شركت ها و بانك هاي آمريكايي و اروپايي براي بستن قراردادها و توافقنامه هاي پربار در سايه آزادسازي 32 ميليارد دلار پول ايران به اين كشور سرازير شده اند.

"چيزي كه مسئولان كشورهاي عرب حوزه خليج فارس درك نمي كنند، اين است كه منافع در سياست خارجي آمريكا حرف و اول و آخر را مي زند"

چيزي كه مسئولان كشورهاي عرب حوزه خليج فارس درك نمي كنند، اين است كه منافع در سياست خارجي آمريكا حرف و اول و آخر را مي زند و خط مشي آن را تعيين مي كند؛ وگرنه چرا كري و دستيارانش به مدت شش ماه در سلطان نشين عمان با ايران مذاكره مي كردند؛ درحالي كه همان زمان ناوهاي هواپيمابر آمريكا در خليج فارس گردهم آمده بودند و واشنگتن دهها ميليارد سلاح مي فروخت تا اينگونه وانمود كند كه تنها چند هفته ديگر با جنگ فاصله است.

اين مطلب را با استناد به اظهارات عادل الجبير وزير امور خارجه سعودي در جريان كنفرانس مطبوعاتي او با همتاي آمريكايي اش مي گوييم. الجبير در اين كنفرانس ضمن طرح ادعا عليه ايران گفت: "من آمريكا را در كنار ايران كه همچنان حامي اول تروريسم در جهان است، نمي بينم". اما عادل الجبير اين مطلب را درحالي بيان مي كند كه ايستادن عربستان در كنار اسرائيل را امري عادي و قابل قبول مي داند.

الجبير با اين سخن خود اشتباه بزرگي مرتكب شد. او خودش را به فراموشي زد يا فراموش كرد كه كه اين آمريكا است كه حامي اول تروريسم به شمار مي رود زيرا وقتي واشنگتن مستحكم‌ترين هم پيمان عربستان و ساير كشورهاي عرب حوزه خليج فارس بود، از تروريسم اسرائيل حمايت كرد و همچنان مي كند. اين آمريكا بود كه يك ميليون عراقي را در جريان حمله به اين كشور و اشغال آن به قتل رساند. اين آمريكا بود كه بستر تروريسم را در افغانستان، عراق و ليبي و سوريه ايجاد كرد چرا كه پنج كشور عربي را به كشورهاي ناتوان تبديل كرد. بعد از آمريكا نيز مستحكم‌ترين هم پيمانش اسرائيل قرار دارد كه بي وقفه به قتل مي رساند و محاصره مي كند.

آمريكا گفت وگو با ايران را برگزيد زيرا جايگزين آن جنگ بود و آمريكا نمي خواهد عليه كشوري وارد جنگ شود كه بخش اعظم تسليحاتش را خودش مي‌سازد و پايگاه صنعتي قوي در اختيار دارد كه قادر است از خود براي سالها و چه بسا دهه‌ها دفاع كند و ماهواره به فضا بفرستد و با برگه هاي بين المللي و منطقه اي خودش به خوبي با قدرت هاي بزرگ بازي كند و اعضاي پارلمان و رئيس جمهور خود را با راي مستقيم از طريق صندوق‌هاي راي گيري انتخاب مي‌كند.

عربستان و پنج كشور ديگر عرب حوزه خليج فارس ائتلافي عربي متشكل از 10 كشور را براي آنچه به زعم خود مهره هاي ايران در يمن مي خوانند، تشكيل دادند و بدنبال تشكيل ائتلاف اسلامي رفتند و شوراي همكاري راهبردي با تركيه ايجاد كرد و حال اين سوال مطرح است كه چرا اينهمه بايد نگران و دلهره داشته باشند؟ چرا نياز دارند كه كري بيايد و به آنها اطمينان دهد و نگراني آنها را برطرف كند و آنها را با شيرين زباني فريب دهد؟

"آمريكا گفت وگو با ايران را برگزيد زيرا جايگزين آن جنگ بود و آمريكا نمي خواهد عليه كشوري وارد جنگ شود كه بخش اعظم تسليحاتش را خودش مي‌سازد و پايگاه صنعتي قوي در اختيار دارد كه قادر است از خود براي سالها و چه بسا دهه‌ها دفاع كند"

نه آمريكايي ها و نه ديگران خود را درگير جنگ‌هاي عربستان و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در شرايط كنوني نخواند كرد زيرا امكان تكرار آنچه 25 سال پيش روي داد - يعني جنگ كويت- اين روزها وجود ندارد. آمريكا ديگر نيازي به نفت خاورميانه ندارد و خزانه ها بعد از كاهش قيمت نفت خالي شده است و همه يا اكثر كشورهاي اين منطقه به سياست رياضت اقتصادي و وام گرفتن روي آورده اند. فراتر از همه اينها، قدرت بزرگ جديدي درحال بازيابي خود است و با قدرت به خاورميانه آمده است و به رقيبي قوي براي آمريكا تبديل گشته است كه ديگر بدون رقيب نمي تواند در خاورميانه جولان دهد؛ منظورم همان روسيه دوران پوتين است.

يكي از مسئولان همراه كري در سفرش به رياض چند كلمه به زبان آورد كه خبرگزاري رويترز آن را منتشر كرد. خلاصه مطلب اين بود كه "اميدواريم عربستان سفارت خود را در تهران بازگشايي كند و ايراني ها و سعودي ها به شيوه اي براي همزيستي برسند".

اين دعوت يا "نصيحتي" به عربستان براي گشودن كانال هاي گفت وگو با ايران براي حل همه مسائل لاينحل است؛ همانطور كه دولت آمريكا و ساير اعضاي دائم شوراي امنيت به همراه آلمان انجام دادند. اين مسئول آمريكايي مي خواست بگويد كه "آيا شما از آمريكا و اين پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت بزرگتر يا با قدرت تر هستيد؟ اگر اين وضعيت را ترجيح مي دهد، بفرماييد، خدا به همراه".

براساس ارزيابي ما، گفته هاي جان كري در جريان سفرش به رياض نه تنها نگراني عربستان و ساير كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را برطرف نكرد بلكه اين نگراني را به يك افسردگي مزمن و حمله هاي تشنج عصبي (Panic attacks) تبديل كرد.

كانال هاي گفت وگو با ايران را باز كنيد و درباره همه مسائل لاينحل به تفاهم برسيد و همزمان به دنبال فاكتورهاي قدرت برويد و آمريكا را كه از پشت به شما خنجر زد، فراموش كنيد و به خودتان اتكا كنيد و سلاح و پوشاك و نيازهاي خودتان را خودتان بسازيد.

طرح صلحي به اسرائيل ارايه كرديد كه با بي توجهي و تحقير با آن برخورد كرد و مي كند. چه مانعي دارد كه همين كار را با يك كشور همسايه مسلمان انجام دهيد؟ خواهش مي‌كنم سرعقل بياييد.. اندكي كُرنش كنيد.. با ملت ها و امت هاي خود آشتي كنيد.. به اصول خود پايبند باشيد. 

پربیننده ترین خبرها