بازداشت صدها مصری در سالگرد انقلاب علیه مبارک

بازداشت صدها مصری در سالگرد انقلاب علیه مبارک
سه شنبه 6 بهمن 1394 - 11:49

نیروهای امنیتی مصر همزمان با سالگرد انقلاب این کشور علیه حسنی مبارک، با تفتیش هزاران خانه در مناطق مختلف این کشور دهها نفر را بازداشت کردند و 4 نفر راکشتند.

به گزارش پایگاه خبری العالم در آستانۀ سالگرد انقلاب 25 ژانویه دهها نفر به اتهام برنامه ریزی اعتراض و تظاهرات علیه حکومت عبدالفتاح السیسی در مصر بازداشت شده اند.
فعالان حقوقی مصری و بین المللی معتقدند اوضاع کنونی مصر حتی از حکومت حسنی مبارک که در انقلاب 25 ژانویه سال 2011 سرنگون شد بدتر است.
سیسی که در زمان محمد مرسی - اولین رئیس جمهوری منتخب مردم بعد از انقلاب - وزیر دفاع بود کودتای ارتش علیه وی را بعد از اعتراض های مردمی گسترده در روز سوم جولای 2013 هدایت کرد.
هرچند که امسال روز 25 ژانویه در آرامش نسبی سپری شد، اما احتمال ادامه اعتراض ها هرچند به صورت محدود تا روز بیست و هشتم ژانویه و جمعۀ خشم وجود دارد.
عبدالبصیر حسن گزارشگر بی بی سی در قاهره می گوید روز دوشنبه هم زمان با سالگرد انقلاب در میادین، خیابان ها و اماکن مهم و حیاتی تدابیر شدید امنیتی برقرار بود و 4 نفر که گفته شده از اعضای اخوان المسلمین بوده اند در حملات نیروهای امنیتی کشته شدند.
پلیس مصر در بیانیه های رسمی اعلام کرد که کشته شدگان مسلح بودند و هنگام نزدیک شدن پلیس به محل زندگی شان اقدام به تبادل آتش کردند اما گروه اخوان المسلمین می گوید سه تن از کشتگان از استان بنی سویف مخالف حکومت کودتا بودند و در حالی که سلاحی در دست نداشتند توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.
پلیس مصر خاطرنشان کرد بازداشت شدگان با نقض قانون منع تظاهرات در تجمع های اعتراض آمیز شرکت کرده اند و تعدادی از آنها در استان الفیوم در جنوب مصر سوار بر موتور سیکلت و برخی دیگر در محله المطریه در قاهره با حضور در اتوبوس های شهری قصد شرکت در تظاهرات را داشتند.
ولی در این میان میدان تحریر که مهد انقلاب مصر به شمار می رود عاری از هرگونه تجمع و اعتراض بود و در مقابل دهها نفر با در دست داشتن پرچم مصر در گرامیداشت روز 25 ژانویه که روز پلیس نامیده شده در این میدان گرد هم آمدند.
ادارۀ متروی قاهره نیزاعلام کرد که ایستگاه متروی سادات در نزدیکی میدان تحریر که برای جلوگیری از حوادث امنیتی یک روز تعطیل شده بود از صبح سه شنبه فعال می شود.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها