گزارش سی‌ان‌ان از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در ایران

چهارشنبه 7 بهمن 1394 - 18:30

العالم ـ خبرنگار شبکه آمریکایی سی ان ان با حضور در میدان گازی پارس، گزارشی از وجود طرح‌هایی برای تبدیل آن به بزرگترین مجتمع گازی جهان تهیه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرنگار سی.ان.ان نوشت: حتی از مسافت دور نیز می توان زبانه های آتش را که نشان از بزرگترین طرح نفتی ایران است، مشاهده کرد... اکنون، مجتمع عسلویه به پالایشگاه هایی فعال مجهز شده است.

خبرنگار سی ان ان در پی بازدید از یکی از کارگاه ها می گوید که این کارگاه از دو هفته پیش افتتاح شده است و متخصصان تعمیر و نگهداری، در حال بررسی تجهیزات و دستگاه ها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها هستند. یکی از مهندسان می گوید که برخی مشکلات کوچکی مانند تغییر گروههای گازی و انجام برخی اصلاحات بر روی تجهیزات وجود دارد.

پارس جنوبی با حدود 1300 تریلیون فوت مکعب ذخایر، بزرگترین میدان گازی در جهان به شمار می آید.

با وجود قیمت پایین نفت و گاز، ایران به توسعه این تاسیسات ادامه می دهد و توسعه این میدان فقط  کارگاه ها نخواهد بود، بلکه چندین بندر و شرکت های نفت و پتروشیمی را هم شامل می شود که این امر، آن را به یکی از بزرگترین مجتمع ها در جهان تبدیل خواهد کرد.

عملیات ساخت و ساز در برخی دیگر از کارگاه ها در مجتمع ادامه دارد.

مدیر پروژه یکی از این تاسیسات به سی ان ان گفت: تحریم های اقتصادی علیه ایران برای مدتی سبب توقف این طرح شد؛ اما تهران هیچ گاه توسعه آن را متوقف نکرد.

وی افزود: برای هر مشکلی راه حلی یافتیم... و اینک می توانید ببینید که طی 5 سال گذشته، این پروژه عظیم را داریم که ارزش آن 4 میلیارد و نیم برآورد شده و حال که اکثر تحریم ها برداشته شد، مسئولان این مجتمع های بزرگ خواهان تسریع در ساخت و ساز هستند و البته در این کار همچنان به منابع ایرانی تکیه خواهند کرد.

وی افزود: 65 یا 70 درصد از تجهیزات، از میزها گرفته تا موتورها، در ایران ساخته شده است.

به گفته خبرنگار سی.ان.ان، حال که اکثر تحریمها لغو شده، ایران برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده نفت و گاز در جهان آماده می شود. میدان گازی پارس و این مجتمع های فنی بزرگ کلیدِ آیندۀ راهبردِ هیدروکربنیک ایران خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها