5 شرط آمریکا برای از بین بردن داعش

5 شرط آمریکا برای از بین بردن داعش
دوشنبه 19 بهمن 1394 - 11:33

نشانه‌های فشار آمریکا بر عراق برای تصویب قانون "گارد ملی" و تضعیف "بسیج مردمی" هر روز بیشتر می شود؛ در همین راستا نماینده ائتلاف دولت قانون در سخنانی از 5 شرط آمریکا برای نابودی داعش پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای بسیج مردمی در عراق از ژوئیه 2014 توانسته‌اند مناطق بسیاری را آزاد سازند. این درحالی است که هر روز صحبتها درخصوص آینده و سرنوشت این نیروی بسیار مهم، بیشتر میشود.
سیاستمداران وابسته به واشنگتن در عراق تلاش می‌کنند دولت را درخصوص موضوع نبرد با تروریسم تحت فشار قرار دهند و به نظر می‌آید که پس از آزادسازی چند شهر از دست داعش، بحث و جدلهای سیاسی در این کشور بالاگرفته که همگی مربوط به پروژه آمریکا درخصوص ایجاد مناطق فدرال است.
"عالیه نصیف" نماینده ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفت، آمریکا شرطهایی را برای کمک به دولت عراق جهت از بین بردن داعش مطرح کرده است.
وی افزود: آمریکا چندین شرط را مطرح کرده است که برخی از آنها مربوط به تصویب قانون "گارد ملی"، کاهش تعداد نیروهای "بسیج مردمی" به 60 هزار نفر، موافقت با ایجاد مناطق فدرال، استقرار دوبارۀ نیروهای آمریکایی در عراق و پیگرد گروه هایی است که آمریکا آنان را باندهای مسلح می نامد که درواقع همگی گروه‌های مقاومت درعراق هستند.
این نماینده عراقی خاطرنشان کرد: این شرطهای آمریکا بیانگر آن است که واشنگتن طی مدت گذشته در ائتلاف به اصطلاح بین المللی در نبرد با داعش جدی نبوده است.
نصیف برخی طرفهای عراقی را به تلاش برای اجرای اهداف آمریکا از طریق تحت فشار قرار دادن دولت متهم کرد. 
وی تأکید کرد: در عراق این اعتقاد وجود دارد که دولت آمریکا از پرونده نابودی داعش به عنوان ابزاری برای اجرای اهداف خود در عراق استفاده می کند.

"در عراق این اعتقاد وجود دارد که دولت آمریکا از پرونده نابودی داعش به عنوان ابزاری برای اجرای اهداف خود در عراق استفاده می کند"

طرح "گارد ملی" که آمریکا خواستار تصویب قانون آن در عراق است، از مسائل مورد اختلاف گروه های عراقی به شمار می آید. برخی گروه های عراقی به ویژه اعضای "ائتلاف ملی" آن را زمینه ای برای تجزیه عراق می دانند درحالیکه "اتحادیه نیروهای ملی" که اکثر نمایندگان آن از استانهای موصل، صلاح الدین و الانبار هستند، از نسخه آمریکایی این طرح حمایت می کنند.
بر اساس این طرح، استانهای عراق اختیارات امنیتی گسترده‌ای می‌یابند، و می‌توانند به صورت موازی نیروهای مسلح غیرمرتبط با دولت تشکیل دهند که این امر در نهایت به تضعیف ارتش عراق منجر می شود.
فرماندهان بسیج مردمی در عراق همواره آمریکا را به تلاش برای ضربه زدن به تجربۀ موفقیت آمیز این نیروی مهم متهم می کنند، و تأکید دارند که دلیل این امر این است که بسیج مردمی با پروژه آمریکا در عراق همخوانی ندارد.

پربیننده ترین خبرها