افزایش چند دستگی بین عناصر گروهک تروریستی داعش

افزایش چند دستگی بین عناصر گروهک تروریستی داعش
سه شنبه 20 بهمن 1394 - 17:49

العالم - یک کارشناس گروههای تروریستی تأکید کرد اختلافات داخلی میان عناصر و سران تشکیلات تروریستی داعش درباره مسائل اعتقادی بیش از حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی امریکا، این گروهک را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "صلاح الدین حسن" کارشناس مسائل گروههای تروریستی گفت: از جمله مسائلی که باعث بروزتنش میان عناصر داعش شده است، اختلافات جدی درباره مسائل اعتقادی از جمله اختلاف درباره مسلمان، مشرک یا کافر بودن شیعیان است.
صلاح الدین حسن با اشاره به اینکه عناصر گروه داعش از ملیت های مختلف و دارای افکار و اندیشه های متفاوت هستند، تأکید کرد: برخلاف تصور برخی، تشکیلات داعش، یکپارچه نیست بلکه از نظر فکری، اختلافاتی میان عناصر آن وجود دارد.
این کارشناس افزود: حملات ائتلاف بین المللی علیه مواضع داعش باعث به وجود آمدن نوعی سیستمی فاقد مرکزیت در مدیریت شده و در نتیجه سران این گروه، عامل کنترل را از دست داده اند.
کارشناس مذکور با اشاره به اینکه دو دستگی های فراوان به وجود آمده میان عناصر داعش، امر جدیدی نیست و تصمیم سران این گروهک برای کاهش حقوق عناصرشان و همچنین برخی نزاع های طبقاتی باعث این امر شده است.
اخیرا روزنامه امریکایی "دیلی اکسپرس" نوشته بود: به دنبال اقدام داعش به کاهش حقوق عناصرش پس از بحران قطع مسیر تجارت نفت بر اثر حملات ائتلاف، شماری از افراد از داعش جدا شده و اقدام به تشکیل گروههای رقیب کردند.
صلاح الدین حسن افزود: این چند دستگی ها باعث جدایی شمارزیادی از عناصر گروه تروریستی داعش با هدف تشکیل گروههای جهادی دیگر شده است که به رقابت با داعش می پردازند.
وی تأکید کرد: شماری از سران داعش، از قبول قضاوت شرعی این گروه خودداری می کنند، شماری دیگر نیز با مشکل انتقال از تشکیلات نظامی به بخش مدیریت مواجه هستند و این امر باعث اختلافاتی میان سرکردگان بخش ها و دستگاه قضایی داعش و جدا شدن عناصر و گاهی نافرمانی آنها شده است.
صلاح الدین حسن کارشناس گروههای جهادی در پایان افزود: از جمله عواملی که باعث تقویت دو دستگی ها شده در پیش گرفتن سیاست تقسیم طبقاتی در برخی موارد است. به طوری که گروههای مختلف مانند عناصر چچنی، انگلیسی یا نیروهایی از کشورهای مغرب عربی وجود دارند و هر کدام از این گروهها نیز به دام رقابت نژادی افتاده و بر سر مسائل مالی و مدیریتی دچار اختلاف شده اند.
216-9
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها