روزنامه انگلیسی هشدار داد:

"تغییر مسیر جنگ سوریه با ورود نظامی عربستان"

چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 12:58

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز در مقاله‌ای به بررسی تصمیم احتمالی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و اهداف پشت پرده آن پرداخت و تأکید کرد، در صورت اجرای این طرح جنگ در سوریه سمت و سوی دیگری را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فایننشیال تایمز در مقاله ای با عنوان "آینده سوریه در دستان همسایگانش است"، نوشت: از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه در سپتامبر گذشته، مسکو منتظر همین موفقیت‌هایی است که امروز ارتش سوریه در حلب کسب می کند.
این روزنامه افزود: هدف حملات هوایی روسیه، کاستن از قدرت گروه های (مسلح) مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه – یا همان داعش و دیگر گروه‌ها – است، و روسیه تلاش کرده که وضعیت را برای آغاز پاتک دمشق آماده کند.
فایننشیال تایمز نوشت: "پیش بینی نمی‌کنیم که دمشق پیروزی سریعی به دست آورد، زیرا گروههای مخالف در حلب ممکن است طرف های دیگری (به‌ویژه عربستان و ترکیه) را برای آمدن به سوریه فرا بخوانند".
این روزنامه افزود: در صورت وقوع چنین امری، جنگ بار دیگر سمت و سوی دیگری در پیش خواهد گرفت.
به نوشته فایننشیال تایمز "سوریه به اولین میدان نبرد در رقابت جهانی بر سر کسب قدرت و نفوذی تبدیل خواهد شد؛ رقابتی که از 25 سال پیش تاکنون متوقف شده بود".
این روزنامه در ادامه این سؤالات را مطرح کرد که "آیا ترکیه با نیروهای زمینی وارد خاک سوریه خواهد شد تا مناطق کردنشین آن را به اشغال درآورد؟ و آیا ممکن است که ترکیه خاک سوریه را گلوله باران کند؟ و آیا حملات عربستان گروه داعش را هدف قرار خواهد داد، و یا ایرانی ها و عناصر حزب الله؟" آیا ایران نیروهای بیشتری را می فرستاد و نقش ارتش آمریکا چه خواهد بود؟ روسها در صورت حمله به همپیمانان سوری خود و شکست خوردن آنان، چه می کنند؟ در صورت وارد شدن خسارتهایی به روسیه به ویژه از سوی ترکیه، واکنش مسکو چه خواهد بود؟ آیا مسکو تانکهای ترکیه را منهدم و جنگنده های ترکیه را با سامانه ضد هوایی اس 400 سرنگون می کند، به ویژه پس از حادثه سرنگون شدن جنگنده روسی توسط ترکیه؟ آیا مسکو کردهای ترکیه را مسلح می کند؟ آیا درصورتیکه هرکدام از این اتفاقات روی داد، ناتو ماده پنجم معاهده واشنگتن را اجرا می کند، ماده ای که مضمونش این است که حمله به هرکدام از اعضای ناتو به معنای حمله به کل اعضا است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: در صورتی که هرکدام از این اتفاقها روی دهد، ساختار راهبردی جهان کاملا تغییر خواهد کرد. سوریه امروز شبیه به اسپانیای دهه 30 است.
فایننشال تایمز افزود: در پایان ژانویه مذاکرات ژنو برای ایجاد صلح در سوریه پس از حدود 5 سال جنگ ویرانگر آغاز شد، ولی در نهایت حوادث حلب به عنوان دلیل شکست این مذاکرات اعلام شد، درحالیکه هیچگونه توافقی برای آتش بس به عنوان پیش شرط مذاکرات مطرح نشده بود. و شاید اگر گروه های مخالف (مسلح) می توانستند پیشروی کنند و نیروهای اسد را عقب برانند مذاکرات ادامه می یافت.
فایننشیال تایمز نوشت: منطقه خاورمیانه وارد مرحله‌ای شده که ممکن است نبرد در آن دو دهه ادامه یابد؛ به گونه‌ای که پیش بینی می شود این منطقه شاهد اندکی صلح و نبردهای بسیار باشد.

6-8

پربیننده ترین خبرها