فروشندۀ خون‌های آلوده استعفا کرد

فروشندۀ خون‌های آلوده استعفا کرد
چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 17:37

لوران فابیوس کناره‌گیری خود را از سمت وزارت خارجه فرانسه تایید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فابیوس وزیر خارجه "پیشین" فرانسه در حالی دولت این کشور را  ترک می کند که پرونده سوریه قطعا یکی از ناکامی های بزرگ دوران تصدی وی به شمار می آید.

هرچند هنوز دلایل این کناره گیری و یا اجبار به استعفا مشخص نشده، اما در محافل سیاسی فرانسه گفته شده که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری این کشور قصد دارد تعدادی از اعضای کابینه را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری تغییر دهد.

فابیوس در سخنانی ضمن اعلام کناره گیری خود از وزارت خارجه، تلویحاً موضوع سوریه و ناکامی غرب در رسیدن به اهداف خود را علت مهم استعفای خود اعلام کرد و آمریکا را متهم کرد که «در سوریه تلاش کافی انجام نمی دهد».

وی با اشاره به ناتوانی غرب در سرنگون کردن دولت بشار اسد، گفت: «روس ها و ایرانی ها این را فهمیدند و بشار اسد هم قدرت خود را بازسازی کرد».

برخی منابع رسانه ای اعلام کرده اند تغییر لوران فابیوس، از قبل برنامه ریزی شده بود. «سگولن رویال» وزیر محیط زیست و ژان مارک ارو نخست وزیر سابق دولت اولاند از گزینه های مطرح برای جانشینی فابیوس هستند.

همچنین شبکه "بی اف ام تی" اعلام کرد  لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که کناره گیری از سمت خود را امروز اعلام کرد، به ریاست شورای قانون اساسی این کشور منصوب شده است.

دست آلودۀ فابیوس در انتقال ویروس ایدز به ایران 

رسوایی فرانسه در قضیه فروش خون‌های آلوده به ویروس ایدز در دوران نخست‌وزیری لوران فابیوس رخ داد که طی آن انستیتو «مریو» فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و ... صادر کرد و این فاکتور کمک به انعقاد خون پس از مصرف توسط بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده این فرآورده‌های خونی، منجر به ابتلای آنها به بیماری‌های ایدز و هپاتیت و در اغلب موارد مرگ آنها شد.

فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده و خو‌ن‌های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون‌های آلوده، صادر شده بودند.

بنابر اعلام «ژاک بیوت» مشاور صنعتی فابیوس در 29 آوریل 1985 ، آماده نبودن دستگاه‌ تست و تشخیص ایدز و غربالگری خون فرانسوی و ترس و نگرانی از تسلط دستگاه‌ تست آمریکایی موسوم به Abbott بر بازار فرانسه دلیل لغو آزمایش‌ نمونه‌های خونی توسط فابیوس بوده و از بیم آنکه دستگاه‌های تست آمریکایی بازار را در دست نگیرند، آزمایش نمونه‌های خونی لغو شده است.

 به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده، سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 از شرکت فرانسوی شکایت کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وارد مسیر پرونده شدند.

با اثبات قصور و کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید و ارائه فرآورده خونی سالم، سایر کشور‌ها‌ نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارت خود را دریافت کنند، اما ایران تنها کشوریست که تاکنون موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.

پس از آن بود که «لوران فابیوس» نخست‌وزیر وقت و وزیر امور مستعفی فرانسه و دو وزیر سابق فرانسوی شامل وزیر بهداشت و وزیر امور اجتماعی این کشور در فاصله زمانی 9 فوریه تا 2 مارس 1999 به اتهام «جنایت غیرعمد» در دادگاه فرانسه مورد محاکمه قرار گرفتند، اما این دادگاه در نهایت به تبرئه لوران فابیوس و وزیر فرانسوی رأی داد و تنها وزیر بهداشت وقت این کشور مقصر شناخته و به حبس تعلیقی محکوم شد.

فابیوس در جریان مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی نیز از جمله اشخاصی بود که تحت تأثیر صهیونیست ها و برخی حکام مرتجع عرب، بارها از حصول توافق نهایی جلوگیری کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها