تایمز: وهابیت منشأ افراط گرایی در جهان است

تایمز: وهابیت منشأ افراط گرایی در جهان است
دوشنبه 26 بهمن 1394 - 18:34

العالم - روزنامه "تایمز" لندن با بیان این که عربستان پشتیبان گروه تروریستی "احرار الشام" در سوریه است، نوشت: وهابیت سرچشمۀ افراط گرایی در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه انگلیسی در شماره امروز (دوشنبه) خود با بیان این که عربستان اخیرا مانع پیوستن شهروندانش به گروه های افراطی شده، افزود: سعودی ها نگران اقدامات تروریستی شهروندان خود پس از بازگشت (از سوریه) به عربستان هستند.   
در این مطلب که به قلم "کاترین فیلیپ" منتشر شد، تصریح شده که عربستان پشتیبان گروه تروریستی "احرار الشام" در سوریه است که غرب آن را افراطی می داند.
این در حالی است که عربستان با صدور فرمانی پیوستن شهروندانش به گروه های مسلح را به خاطر ترس از اقدام های ضد ملی شان پس از بازگشت به کشور، جرم اعلام کرده است.
تایمز می افزاید: عربستان گروه تروریستی "داعش" را که در خاک این کشور عملیات های تروریستی انجام داده، تهدیدی جدید برای خود می داند.     
به نوشته این روزنامه انگلیسی، پارلمان اروپا بر این باور است که وهابیت -که ایدئولوژی دینی عربستان است- منشأ افراط گرایی در جهان می باشد و بسیاری از افراط گرایان به ویژه اعضای "القاعده" برای توجیه عملیات های خود از این ایدئولوژی الهام گرفته اند.   
وهابیت فرقه ای استعماری است که محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در "نجد" عربستان بنیان گذاشت و از سال ۱۷۴۴ مورد پذیرش خاندان آل سعود قرار گرفت. استعمار انگلیس تلاش کرد تا در جهان تشیع، فرقۀ بهائیت و در جهان اهل سنت، فرقه وهابیت را ترویج کند تا به تفرقه و درگیری های مذهبی میان مسلمانان دامن بزند. البته با توجه به ویژگی بدعت ستیز مذهب اهل بیت (ع)، بهائیت در جهان تشیع پا نگرفت و به دامان ترویج دهندگان آن در غرب بازگشت و در آغوش رژیم اسرائیل در شهر حیفا جای گرفت؛ اما وهابیت در مقدس ترین نقطۀ جهان اسلام یعنی سرزمین حرمین شریفین مستقر شد و از آن زمان تا کنون، جنایات ضدبشری زیادی را بر ضد مذاهب اسلامی سنی و شیعه مرتکب شده است.
وهابیت از نظر ایدئولوژیکی پیرو اعتقادات ابن تیمیه و از نظر فقهی، مدعی پیروی از مذهب حنبلی است. دیدگاه وهابیان، زیارت قبور و بسیاری از آداب اسلامی را نشانه ای از "شرک" می‌داند.
حمایت عربستان سعودی از گروههای تروریستی مانند "داعش" در کشورهای منطقه و تلاش برای تخریب و تجزیه خاورمیانه، نمونه بارز اندیشه های افراطی این مذهب جعلی و استعماری است. 
 

201-206-7

پربیننده ترین خبرها