آیا بلمختار واقعا کشته شده است

آیا بلمختار واقعا کشته شده است
جمعه 30 بهمن 1394 - 13:19

روزنامه "ایندیپندنت" گزارشی درباره ماجرای کشته شدن "مختار بلمختار" تروریست الجزایری منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بلمختار از سرکردگان القاعده در کشورهای مغرب عربی، عامل ربودن و قتل شماری از اتباع خارجی و گردشگران در صحرای الجزایر و شمال آفریقا بود.
از مهمترین عملیات تروریستی وی حمله به حوزه گازی در "عین امیناس" در جنوب شرق الجزایر و گروگان گیری پرسنل خارجی آن بود.  
ایندیپندنت افزود، بلمختار از چند سو قصد و تلاش برای دستگیری در شمال آفریقا و ساحل در سال های گذشته جان سالم به در برد، تا اینکه فرماندهی عملیات مشترک در ژوئن 2015 اعلام کرد که وی در حمله هوایی دو فروند جنگنده اف 15 آمریکایی کشته شده است. 
این دو جنگنده یک خانه روستایی را بمباران کردند. پس از آن اعلام شد که 5 تروریست کشته شدند و بلمختار هم یکی از آنان بود.

اما شک و تردید درباره کشته شدن بلمختار پس از آن آغاز شد که گروه موسوم به "جماعت انصار الشریعه" الجزایر اسامی 7 تروریستی را که در حمله هوایی آمریکا کشته شدند، منتشر نمود اما نام بلمختار در این فهرست نبود.
البته شماری از گروه های تروریست دیگر کشته شدن بلمختار را تکذیب کرده اند. 

به رغم گذشت 8 ماه از آن عملیات، ارتش و سازمان اطلاعات آمریکا همچنان نسبت به کشته شدن بلمختار تردید دارند.
یک مسؤول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفته که این کشور هنوز اطمینان ندارد بلمختار کشته شده است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، به رغم نزدیک شدن پایان دوره ریاست جمهوری "باراک اوباما" تردیدهایی درباره کسب اطلاعات دقیق پس از حملات هوایی وجود دارد به ویژه که رویکرد اوباما کاهش استفاده از نیروی زمینی و تکیه بر عملیات کماندویی، بمباران هوایی به ویژه با استفاده از پهپاد برای هدف قرار دادن تروریست ها از آفریقا تا جنوب آسیا است.
مختار بالمختار که متولد ۱۹۷۲ میلادی است در سال ۱۹۹۱ برای جنگ با شوروی به افغانستان رفت و در آنجا چشم چپ خود را از دست داد. سپس به کشورش بازگشت و همراه با گروه های افراطی در جنگ داخلی الجزایر شرکت داشت و بعداً وارد شبکه القاعده شد و از سرکردگان القاعده در مغرب عربی شد.
او در سال ۲۰۱۲ گروه جدیدی را به نام «جماعت نقابداران» تشکیل داد که در ژانویه ۲۰۱۳ با حمله به یک مرکز گاز در الجزایر بیش از ۸۰۰ نفر را گروگان گرفتند. آنها تا قبل از حمله نیروهای امنیتی الجزایر برای بازپس‌گیری این مرکز ۳۹ گروگان را کشتند.
مختار بالمختار در سال ۲۰۱۳ گروه خود را با گروه موسوم به جماعت توحید و جهاد در غرب آفریقا ادغام کرده و سازمان مرابطون را تشکیل داد. این گروه در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که مختار بالمختار را به عنوان سرکرده خود برگزیده است و ضمن تبری جستن از داعش بر بیعت خود با القاعده تأکید نمود.
206-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها