نقشه شیطانی سیا برای ترور کاسترو

نقشه شیطانی سیا برای ترور کاسترو
شنبه 8 اسفند 1394 - 22:35

العالم ـ آرشیو امنیت ملی آمریکا اطلاعاتی درباره تلاش سازمان جاسوسی ایالات متحده (سیا) برای ترور فیدل کاسترو رهبر کوبا، در سال 1963، از طریق یک لباس غواصی منتشر کرد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس اسناد آرشیو امنیت ملی آمریکا، سازمان جاسوسی ایالات متحده از وکیلی به نام "جیمز دانووان" درخواست کرده بود، با توجه به شناختی که از رهبر سابق کوبا دارد مذاکراتی محرمانه با وی داشته باشد و این در حالی بود که مسئولانی در سازمان جاسوسی آمریکا در صدد بودند تا از این رابطه برای تسهیل عملیات ترور کاسترو بهره برداری کنند.

در هنگام مذاکرات دانووان با کاسترو، بسیاری از مسئولان در بخش عملیات محرمانه در آژانس اطلاعات مرکزی نقشه ای بدون اطلاع دانووان طراحی کردند بدین صورت که وی لباس غواصی مجهز به نوعی خاص از قارچ هایی که می توانند شخص را در مدت کوتاهی بر اثر ابتلا به یک بیماری پوستی مزمن و ناتوان کننده به هلاکت برسانند، به وی تقدیم کند.

اما این نقشه به ثمر نرسید چون "میلان میسکوفسکی" پزشک، از دانووان خواست تا مطمئن شود که سیا این لباس را دستکاری نکرده باشد.

دانووان در سال 1963 با کاسترو دیدار کرد و یک دست لباس غواصی و ساعت به عنوان هدیه به رهبر کوبا تقدیم کرد، اما شاید پس از هشدارهای پزشک آن لباس تغییر کرد؛ زیرا کاسترو بدون آنکه به بیماری پوستی مبتلا شود، از آن لباس غواصی استفاده کرد.

اما تلاش های ترور رهبر کوبا از طریق سیگار همچنان بیش از همه شهرت دارد؛ آمریکا در راستای تلاش های خود برای فریب نهاد امنیت ریاست جمهوری کوبا، رسما اعلام کرد که از تمایل شدید خود برای خلاص شدن از "فیدل کاسترو" دشمن سرسخت خود منصرف شده است؛ اما نهاد امنیت ریاست جمهوری کوبا در هیچ فرصتی که ممکن بود آمریکایی ها از آن برای کشتن کاسترو استفاده کنند، سهل انگاری نکرد، حتی زمانی که کاسترو مریض شد؛ هدایایی که به وی ارسال می شد بدون بازرسی دقیق تقدیم کاسترو نمی شد؛ این درحالی بود که بخش خدمات فنی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در همان زمان مشغول ساخت آن سیگار معروف با قدرت انفجاری بالا و دقیقا از همان نوع سیگاری که کاسترو مصرف می کرد، بود؛ اما خوشبختانه مانند همیشه شانس با آمریکایی های یار نبود زیرا آن سیگارها به دست رهبر کوبا نرسید؛ چون وی در آن زمان دیگر سیگار را ترک کرده بود.

210 -201

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها