اعتراض مغربیها به سکوت دولت در برابر فاجعه منا

اعتراض مغربیها به سکوت دولت در برابر فاجعه منا
سه شنبه 11 اسفند 1394 - 19:07

العالم - با گذشت بیش از پنج ماه از فاجعه منا در دوم مهرماه امسال بر اثر بی تدبیری حکومت آل سعود که منجر به کشته شدن هزاران زائر در روز عید قربان شد، خانواده های قربانیان مغربی در وضعیت روحی ناگواری به سر می برند و به بی توجهی و اهمال در پی گیری این فاجعه اعتراض دارند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت مغربی "هسپرس" در این باره نوشت: بیش از پنج ماه از بزرگترین فاجعه در دهه های اخیر که منجر به کشته شدن 36 حاجی مغربی شد، می گذرد. این در حالی است که آمار غیر رسمی حکایت از شمار قربانیان بیشتری دارد و همچنین در این آمار به مجروحان و افراد تحت معالجه و مفقودان اشاره ای نشده است.
اکنون دیگر تنها شمار اندکی از مردم در مغرب این فاجعه بزرگ را به یاد می آورند. اما در این میان خانواده ها و اطرافیان قربانیان به شدت به بی توجهی و اهمال دولت در زمینه پی گیری این فاجعه اعتراض دارند.
یک جوان مغربی مقیم آلمان به نام "نوفل" در این باره به خبرنگار "هسپرس" گفت: آیا کسانی که در این فاجعه جانشان را از دست دادند، مغربی نبودند؟ چرا باید در سطح دولتی و رسانه ای درباره این موضوع، اینگونه سکوت شود؟
نوفل افزود: من در این فاجعه پدر و مادرم را از دست دادم. اما تاکنون حتی یک پیام تسلیت، دیه یا حق بیمه ای که حاکی از جبران بخشی از حقوق بازماندگان این فاجعه، زدودن اندوه و درد و رنج مان باشد، دریافت نکرده ام.

دروغ پردازی عربستان در باره پرداخت دیه به حادثه دیدگان منا
این جوان مغربی مقیم آلمان خاطرنشان کرد: خانواده های قربانیان فاجعه منا، هیچگونه دیه، حق بیمه یا پیام تسلیتی دریافت نکرده و از نظرعاطفی نیز هیچگونه حمایتی از آنها نشده است. همچنین کلیه ادعاهای مطرح شده درباره پرداخت دیه از سوی عربستان به خانواده های قربانیان، کاملا بی اساس است.
نوفل در ادامه به حال و روز خانواده های قربانیان پس از وقوع این فاجعه و ارایه ندادن اطلاعات صحیح به آنها درباره عزیزانشان اشاره کرد و گفت: اشتباهات زیادی در زمینه اسامی و گزارش های پزشکی روی داده بود. برای نمونه شماری از بیماران، تحت عنوان مفقود الاثر به بیمارستان ها ارجاع داده شده بودند و سپس تحت همین عنوان از بیمارستان ترخیص شده و پس از مدتی نام آنها در فهرست قربانیان این فاجعه ثبت شده بود.
به گفته این جوان مغربی، کیف ها و وسایل شخصی جمع آوری شده بدون اطلاع خانواده های قربانیان، توسط برخی از حجاج به فرودگاههای مغرب فرستاده شد و بسیاری از این وسایل شخصی تاکنون به آنها تحویل داده نشده است. این در حالی است که نیروهای داوطلب تحقیق، به خانواده های قربانیان اعلام کرده بودند شمارزیادی از موبایل ها، زیوآلات و پول قربانیان از نیروهای پلیس عربستان دریافت شده است.
نوفل همچنین افزود: خانواده های قربانیان منا پس از اعلام جان باختن خویشاوندانشان، در شرایط عاطفی و احساسی بسیار ناگواری به سر می بردند و بسیار رنج کشیدند.

وی افزود: هر کسی که به صورت داوطلبانه به عربستان می رفت دولت آن کشور به وی روادید می داد. این در حالی است که هزینه بلیت هواپیما و اقامت به عهده خود افراد بود.
این جوان داغدیده مغربی در پایان اشاره کرد: مقام های عربستانی ادعا می کردند حجاج، بر اثر خستگی، خفگی و ایست قلبی جانشان را از دست داده اند این در حالی است که حجاج قبل از عزیمت به مناسک در صحت کامل بودند. همچنین بیشتر قربانیان حافظه شان را از دست داده اند. این در حالی است که در کشوری مانند آلمان فستیوال یا جشنی با حضور بیش از هفت میلیون نفر برگزار می شود و هیچ فردی دچار خفگی نمی شود.

216-211-9

پربیننده ترین خبرها