خط قرمز آمریکا برای کشورهای عرب خلیج فارس

خط قرمز آمریکا برای کشورهای عرب خلیج فارس
پنج‌شنبه 20 اسفند 1394 - 20:28

العالم - جان کری وزیر خارجه آمریکا برای میزان و سرعت اقدام حکمرانان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مورد لبنان خط قرمز ترسیم کرد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، کری نسبت به متزلزل شدن اقتصاد لبنان براثر تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هشدار داد.
اظهارات وزیرخارجه آمریکا به دنبال قطع کمک چهارمیلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان و ایجاد برخی محدودیت های دیگراز جمله فراخوانی اتباع این کشورها مطرح شده است.
درهمین حال جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش ریاض را در جریان نگرانی حاصل از قطع کمک های نظامی عربستان به لبنان قرار داده است.
وی بدون افشای جزئیات تماس میان واشنگتن و ریاض در ارتباط با موضوع لبنان ، گفت: حمایت از ارتش لبنان معادله و توازن در رویارویی با حزب الله و حامیانش را حفظ خواهد کرد.
اما روزنامه وال استریت ژورنال دیروز فاش کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا، عربستان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از افراط درواکنش نشان دادن به لبنان و متزلزل کردن اقتصاد آن کشور برحذر داشته است.
یک سیاستمدار لبنانی نزدیک به عربستان معتقد است این اطلاعات نشان می دهد که واشنگتن یک خط قرمز ترسیم کرده که رژیم های خلیج فارس از آن پا را فراتر نخواهند گذاشت. این موضع گیری آمریکا حائز اهمیت است.
از سوی دیگر دولت فرانسه نیز نگرانی خود در مورد اوضاع لبنان را به مقام های سعودی ابراز کرد.
وال استریت ژورنال گزارش کرد که دولت فرانسه در نشست های اخیر خود با مقام های سعودی نگرانی خود نسبت به اوضاع لبنان را ابراز داشته است که اشاره به دیدار هفته گذشته فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه با محمد بن نایف ولیعهد عربستان دارد.
واکنش عربستان به مواضع آمریکا و فرانسه تاکنون روشن نشده است؛ اما موضعگیری دیروزعادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از عقب گرد لحن خصمانه ریاض علیه لبنان حکایت دارد.
الجبیر در این خصوص گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فقط می خواهند مانع از آن شوند تا حزب الله در هیچ زمینه ای بتواند از این کشورها استفاده کند.
در همین ارتباط "تمام سلام" نخست وزیر لبنان سفرای کشورهای خلیج فارس را به حضور پذیرفت و پیامی در اختیار آنها قرار داد تا آن را در اختیار حکمرانان کشورهای خود قرار دهند.

209-9

پربیننده ترین خبرها