سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود

محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 23:35

العالم- سخنگوي سازمان انرژي اتمي با تاکید براینکه محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود گفت که راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است.

بهروز کمالوندی یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم افزود: نیروگاههای کوچک سرمایه کمتری می خواهد، زودتر به تولید می رسد و حتی قابلیت جابجایی دارد به گونه ای که می تواند روی کشتی قرار گیرد.
وی گفت: به همین دلیل برای ساخت نیروگاههای کوچک درحد صد مگاوات درحال برنامه ریزی هستیم و دراین زمینه مذاکراتی با چین برای ایجاد دو نیروگاه کوچک در منطقه مکران داشته ایم که پیشرفت خوبی داشته است.
وی استراتژی ایران درزمینه ایجاد نیروگاههای جدید را اتکا به نیروی داخلی و بومی و تعامل و همکاری با دیگران ذکرکرد و افزود: درزمینه سوخت هم به دنبال تعامل و استفاده از تکنولوژی دیگران هستیم، ولی باید مطمئن شویم اگر روزی سوخت به ما ندادند قادر هستیم سوخت مورد نیاز را تامین و تولید کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: این استراتژی متنوع متکی به دانش، توان و امکانات داخلی طراحی شده و متخصصان ایرانی و منابع داخل کشور تضمین کننده موفقیت آن هستند. منابع داخلی هرچند برای بلند مدت و تعداد زیادی نیروگاه قابل اتکا نیست؛ اما درزمانهای حساس برای پرکردن خلاء ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاکید کرد هدف اصلي آن است كه خودمان سازنده باشيم، در حوزه هايي مانند سوخت مي توانيم متكي به خود باشيم، ولی در ساخت نيروگاه ها، مولد ها يا ژنراتورهای بزرگ هنوز مقداری كار داريم، به همين دليل به طرف نيروگاه های كوچك رفته ايم، چون دو خاصيت براي ما دارد مي تواند تخصص توليد و ساخت را به ما بدهد و همچنين خودمان آزمايش كنيم اين تجربه ای است كه می تواند راحت تر به دست آيد و دوم آنكه اکنون رويكرد به طرف نيروگاه های كوچك است، زمانی کاربا این نیروگاهها شروع شد، سپس نيروگاه های متوسط و پس از آن بزرگ آمد اما به تدريج دنيا متوجه شده كه نيروگاه های كوچك نيز اهميت دارد.
محدودیت ها مانع پیشرفت ایران نیستند
کمالوندی دربخش دیگر از این گفت و گو تاکید کرد: سياست دولت در مذاكره و سياست ما در سازمان انرژی اتمی آن است كه اگر در جايی محدوديت می پذيريم، مانع پيشرفت كارمان نشود به اين معنا كه محدوديت موقت و تعريف شده باشد. 
وی افزود، در بخش غني سازی محدوديت كاهش 3 هزار سانتريفيوژ مطرح شد، البته 6 هزار سانتريفيوژ با 9 هزار سانتريفيوژ تفاوت چندانی ندارد به ويژه وقتي طرح به گونه اي است كه حداقل 190 هزار سانتريفيوژ مورد نياز است.   
كمالوندی ادامه داد، ما بايد به سمت صنعتي شدن در اين زمينه حركت نماييم، اينكه اين شيب را مقداري كند كنيم و با زمان طولاني تري به هدف برسيم خيلي تغييري در كار ما ايجاد نمي كند.

"سياست دولت در مذاكره و سياست سازمان انرژی اتمی آن است كه اگر در جايي محدوديت مي پذيريم، مانع پيشرفت كار مان نشود به اين معنا كه محدوديت موقت و تعريف شده باشد."

وی خاطر نشان كرد، درباره تغيير و توسعه نيزپذيرفتم كه همين تعداد 6 – 7 هزار سانتريفيوژ داريم و اورانيوم اضافه نكنيم اما راه ما در زمينه سانتريفيوژهای غير غنی سازی، پزشكی و صنعتی باز است، اهميت اين چند سانتريفيوژ كمترازسانتريفيوژ هايی كه غنی سازی مي كنند، نيست.
كمالوندي گفت، درسانتريفيوژ غنی سازی اورانيوم  ذرات گاز جدا می شود اما در سایر سانتری فیوژها مايع جدا می شود مانند اولترا با درجه حرارت بسيار بالا است، در حالي كه در زونال درجه حرارت پاييني دارد. اين به ما تنوع در تجربيات مي بخشد.
برنامه های اتمی ایران شتاب گرفته است
وی بابیان  اینکه انرژی اتمی را نمی توان به غنی سازی يا نيروگاه محدود كرد چون گستره این نوع انرژی از جمله دركشاورزی، پزشكي و صنعت زیاد است، افزود: برجام باعث می شود تا علاوه بر برچيدن محدوديت های قبلی، همكاری در زمينه های متعدد دنبال شود كه به ياری خداوند متعال در آينده نيز در حوزه هاي مختلف با سایركشورها رابطه خواهيم داشت.
وی یادآور شد:برنامه های هسته ای ايران نه تنها متوقف نشده بلكه شتاب گرفته و به حوزه های مختلف گسترش يافته است و با جديت بيشتري بر روي آن كار مي كنيم.
اين مسئول اتمي ايراني گفت، غرب به خصوص آمريكا در گذشته كوشيد كه برنامه اتمی و موشکی ايران را نظامی جلوه دهد، با ایجاد فضای ايران هراسی دنيا و منطقه را از ايران بترساند تا آنان وارد جرگه فشار بر جمهوري اسلامي ايران شوند؛ لذا بحث موشك را مطرح كرد در حالی كه موضوع برنامه موشكی ایران موضوع دفاعي بوده و صنايع موشكي کشورمان از موضوع هسته اي كاملا جداست و ارتباطي با يكديگر ندارند.
وي با اشاره به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحدافزود: هيچ جايي كه بخواهد ارتباطي ميان اين دو را نشان دهد، وجود ندارد، آنان موضوع را در شوراي امنيت مطرح كردند اما نتيجه نگرفتند و حتي بيانيه ای صادر نشد.
كمالوندي خاطرنشان كرد، در سطح تبليغاتی شايد هر از گاهی اين دو را با يكديگر مرتبط جلوه دهند تا بتوانند تصويری ترسناک از ايران ترسيم كنند؛ اما دوستانمان در منطقه در زمينه تعامل با چنين كشورهايي تجربه انقلابی ایران را ندارند.
فضای گسترده همکاری با همسایه های خلیج فارس
سخنگوي سازمان انرژي اتمي به همسايگان ايران توصيه كرد كه گول سخنان آنان را نخورند چون هدفشان تامين منافع و مغاير با منافع همه كشورهای منطقه است.
وی افزود: موشك های ايران به گفته مقام های سياسی و فرماندهان نظامی علیه هيچ كشوردوست نيست و فقط مي تواند تهديدي براي دشمنان باشد، پس تا وقتی دوست هستيم مشكلی وجود ندارد، همچنين ما بايد اين نوع فضا را هر چه زودتر پشت سر بگذاريم و بكوشيم روابطمان را حتی در زمينه انرژی اتمی صلح آميزگسترش دهيم به اين دليل كه در اين زمينه فضای گسترده ای برای همكاری با همسايگانمان به ويژه در منطقه خليج فارس وجود دارد. 
وی استفاده ازاين فرصت ها را خواستار شد و گفت، طرح هايی در آينده مطرح خواهيم كرد تا بتوانيم همكاری را در اين زمينه در منطقه گسترش دهيم.
كمالوندي افزود:  قطعنامه 2231 برجام را تاييد كرده و اشاراتی به موارد سابق داشته است، برجام چيزي نبوده كه امضا شود بلكه توافقی ميان طرفين بوده است، بنابر اين برای آنكه ضمانت اجرايي پيدا كند در توافق دو طرف قرار شد طرف ديگری نيز آن را تاييد كند. پس به شوراي امنيت رفت تا بتواند به قطعنامه های قبلی پايان دهد، چون درآن قطعنامه ها موادی درباره امورموشكي گنجانده بودند، نپذيرفتيم كه بخواهد موضوع اتمي و موشكي به يكديگر ارتباط داده شود.
تنها استثناء برجام درباره موشک های ایران
كمالوندی تاكيد كرد، فقط يك استثناء وجود دارد و آن درباره نوع موشك هايی است كه برای حمل كلاهك اتمي طراحی شده باشد، ما اعلام كرديم اين موشك ها براي چنين هدفي طراحي نشده است، بنا بر اين خلاف توافقات و قطعنامه هاي شوراي امنيت نيست، لذا نمي توانند در سطح حقوقي به آن استناد كنند، به همين دليل عمدتا تبليغات می كنند تا آنهايی كه كم آگاه تر هستند را بترسانند و دور خود جمع كنند. 

کمالوندی : ایران برای گسترش همکاری های اتمی با کشورهای منطقه در آینده طرح هایی دارد


وی افزود: از ابتدا گفته ايم كه به دنبال بمب اتمي نيستيم و آن را غير انساني، غير اسلامي و غير اخلاقي مي دانيم، سخنان مقام معظم رهبري نيز مويد آن است، ما درام پی تی و به شكل هاي مختلف كتبی، شفاهی و علنی اعلام كرديم كه مخالف بمب اتمي هستيم؛ اگر كشورهاي مختلف به اين تبليغات توجه نكنند غرب نيز از آن دست برمی دارد.
سند همکاری با اتحادیه اروپا در حال تهیه است
وی تصريح كرد، همكاری به صورت عملی آغاز شده است، تبادل هيات با اتحاديه اروپا، چين، كره، ژاپن، آسيای دور و كشورهای دارای فناوری اتمی كه البته تعدادشان زياد نيست، به تدريج با همه آنان ارتباط برقرارخواهيم كرد.
كمالوندی با اشاره به  اینکه سند همکاری با اتحادیه اروپا در دست تهیه است، يادآور شد، امضاء توافق با اتحاديه اروپا مانند انعقاد قرارداد با تمام كشورهاي عضو این اتحادیه است و وقتي سند تهيه شد جزيياتش را اعلام خواهيم كرد.اين همكاري صرفا استفاده ايران از آنان نيست كما اينكه استفاده خواهيم كرد و به نفع ماست، اما ما نيز چيزهايي داريم كه به آنان ارائه دهيم. اين تعاملي است كه به نفع دو طرف خواهد بود.
استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی با همکاری همسایه های ایران
سخنگوي سازمان انرژي اتمي به كشورهاي دوست ايران در منطقه به ويژه همسايگان مسلمان توصيه كرد كه به خاطر همسايگي با ايران تعامل بيشتري داشته باشند كه اين موضوع نيازمند، برنامه ريزي است، همچنين رفت و آمد ميان كشورهاي منطقه و ايران در اين حوزه بايد افزايش يابد تا از انرژي صلح آميز هسته اي استفاده كنيم.   
كمالوندي گفت، كشورهاي اسلامي نقشي در موضوع بمب اتمي نداشتند بلكه كشورهاي غربي بودند كه آن را توليد و حتي استفاده كردند، اگر اين را كنار بگذاريد دهها حوزه است كه مي تواند در خدمت سلامت، رفاه و آسايش ملت ها دربخش هایی مانند پزشكی، كشاورزی و صنعت باشد.
وی ادامه داد، منطقه ما مملو از نفت و گازاست، سانتريفيوژهای ما می تواند با قيمت بسيار خوب به روند توسعه اين مناطق كمك كند، بايد سازو كار گسترش همكاری ميان خود را طراحي كنيم.
نیروگاههای بوشهر 2 و 3 کلنگ زنی می شود
كمالوندی گفت، پس از تجربه خوب نيروگاه اول بوشهر ، مذاكراتي 3 ساله براي ساخت نيروگاه هاي جديد داشتيم و درهمین چارچوب نيروگاه های 2 و 3 ساخته خواهد شد. بوشهر برای چهار نيروگاه پيش بيني شده بود، معمولا وقتي جايي تعيين مي شود براي يك نيروگاه نيست مانند امارات كه چهار نيروگاه 1400 مگاواتي در يك منطقه ايجاد می شود، معمولا اين نوع مذاكره، زمان زيادي مي خواهد، مذاكره امارات كره نيز طولاني بود تا پس از آن وارد فاز عملياتي شدند.
وي ادامه داد، درباره کشورمان اينكه بخشي از كار را مهندسين ايرانی انجام مي دهند مباحث مختلف فني مطرح شده است، ما به انتهاي كاررسيده ايم و مي توانيم با سرعت كار عملياتي ساخت و كلنگ زني را در بوشهر آغاز نماييم.
كمالوندي تصريح كرد، با روسها مذاكره كرديم كه بخش مهمي از كار بايد توسط ایرانی ها انجام شود، بخش هاي ساختمانی و اوليه صد در صد توسط ما و بخش هاي فني ديگر به طور مشترك انجام مي شود، البته منطقه مياني داراي فناوري كاملا روسي است اما به نحوي، داراي مشاركت طرفين است و فناوری به مهندسين ما منتقل خواهد شد.
وي افزود، با نيروي انساني خوبي كه داريم، مي توانيم كار را با هزينه های كمتر به نفع دو طرف پیش ببریم؛ چون اگر قرار باشيد همه نيروي كار از خارج وارد شود بالطبع هزينه ها بيشترو فناوري كمترنصيب آن طرف مي شود. وقتي مهندسين درگير باشند تجربه كسب خواهند كرد، تعداد مهندسين ما بايد در بوشهر 2 و 3 دو براب شود چون سرمايه خوبي براي آينده خواهد بود.

کمالوندی: باید مطمئن شویم که اگر روزی سوخت به ما ندادند خودمان قادر به تامین و تولید سوخت مورد نیاز هستیم


وي يادآور شد، صنعت اتمي از شاخه هاي مختلفي مانند فيزيك، شيمی، مكانيك و غيره تشكيل شده است كه بايد تخصص آن را داشت، متخصصين فيزيك و مكانيك ماشين را درست مي كنند و براي جداسازي مواد متخصصين شيمي فعاليت مي نمايند.
وی به اين موضوع اشاره كرد كه در يك ماشين سانتريفيوژ چند رشته مختلف درگيراست، نمي توان گفت كه صنعت هسته ای روسی يا آلماني است، امكان دارد صنعت روسي باشد اما از قطعات غربي نيز استفاده شود، مهم آن است كه درباره كشورهاي جهان بايد بالانس داشته باشيم، نمي توانيم همه تخم مرغ هايمان را در يك سبد بگذاريم و مثلا اگر قرار باشد 10 – 12 نيروگاه داشته باشيم، همه از فناوری يك كشور باشد.

206-9

پربیننده ترین خبرها