آیا مصریان در طلاق از شیعه تبعیت می کنند؟

آیا مصریان در طلاق از شیعه تبعیت می کنند؟
شنبه 4 ارديبهشت 1395 - 12:22

"طلاق شفاهی" بحث و جدل فراوانی را بین علما و جامعه مصر به وجود آورده است، چرا که طبق باورها در این کشور زن و شوهر در صورت به زبان آوردن عبارت طلاق از سوی مرد، از یکدیگر جدا می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این باور مشکلات بسیاری را در جامعه ایجاد می کند، چرا که در صورت عصبی شدن مرد و طلاق دادن او به صورت شفاهی، زن و شوهر دیگر بدون شاهد و یا حتی ثبت ماجرا از یکدیگر جدا می شوند.
بسیاری از فقهای اهل سنت با رد طلاق شفاهی می گویند، این موضوع باید طبق قرآن و سنت باشد. البته در گذشته عقد و ازدواج و طلاق ثبت نمی شد، و دادگاه های شرعی برای این موضوع وجود نداشت، اما اکنون زمان و شرایط تفاوت کرده است.
این موضوع باعث شد که بعضی فقهای مصری اذعان کنند که تأکید بر موضوع ثبت طلاق باعث می شود که آنان به فقه شیعه و پیروان اهل بیت (ع) نزدیک شوند زیرا در فقه شیعه بر ضرورت وجود شاهد در طلاق و ثبت آن تأکید شده است.

سایت "بوابه القاهره" تأکید کرد، برخی اساتید و علمای الازهر خواستار مستند کردن وثبت طلاق شفاهی با حضور شهود نظیر ازدواج شده اند، اما برخی دیگر از آنها معتقدند که این کار فاقد مستند فقهی در بین علمای اهل سنت است، اما بحث مستند کردن طلاق شفاهی باعث می شود که فرایند طلاق نزد اهل سنت به فرایند طلاق در نزد شیعیان نزدیک شود زیرا در بین شیعیان باید طلاق با حضور شهود مستند شود.
این امر باعث شده است که هیئت علمای ارشد الازهر به ریاست احمد الطیب در نشست دو روز پیش خود خواهان تشکیل کمیته ای علمی و متخصص از مشاوران و اساتید فقه و مفتی مصر و فقهای مذهب چهارگانه اهل سنت برای پایان دادن به بحث و جدل و رسیدن به یک نقطه نظر نهایی شد تا از طریق آن حقوق زن حفظ شود. براساس بیانیه الازهر، این در خواست بعد از سه جلسه نشست پی درپی هیئت علمای بزرگ الازهر صورت مطرح شد.
"محمد الشحات الجندی" عضو مجمع مطالعات اسلامی دیروز در اظهاراتی مطبوعاتی تأکید کرد که طلاق شفاهی پس از اراده برای طلاق صورت می گیرد، ولی درخواست برای اثبات آن ضروی است تا همسر بتواند از طریق آن به حقوق خود برسد.
الجندی تأکید کرد که طلاق شروطی دارد که باید محقق شود.

6-8

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها