پشت پردۀ اخراج‌‌‌های سریالی در مصر

پشت پردۀ اخراج‌‌‌های سریالی در مصر
شنبه 4 ارديبهشت 1395 - 15:21

اعتراض مجریِ یک برنامۀ زنده به واگذاری دو جزیرۀ مصری به عربستان، به اخراج او و تعطیلی این برنامه تلویزیونی انجامید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عصام الامیر" مسؤول اتحادیه رادیو و تلویزیون های مصری، ضمن صدور دستور تعطیلی برنامه "تا همیشه انقلابی" که از شبکه القاهره پخش می شد، دست اندرکاران این برنامه را به دادستانی اداری واگذار و آن ها را به نقض شرایط امنیت ملی و خروج از بی طرفی و رعایت نکردنِ اصول حرفه ای متهم کرد.

الامیر، به این اقدامات بسنده نکرد و "محیی سعد" رئیس شبکه القاهره را نیز از پستِ خود برکنار کرد و "خالد فتح الله" مدیر کل برنامه های پرطرفدار را نیز از این سمت، کنار گذاشت.

علتِ همۀ این اخراج ها، برنامه ای زنده، به مجری گریِ "هبه عزالعرب" بود که در آن، "مدحت زاهد" جانشین رئیس حزب ائتلاف سیوسیالیستِ خلق از احزاب مخالف دولت، برای گفت وگو درباره فراخوان تظاهراتِ روز 25 آوریل، دعوت شده بود تا از او دربارۀ مخالفت های گسترده با واگذاری دو جزیرۀ مصریِ تیران و صنافیر به عربستان سؤال شود.

"مصطفی بکری" از فعالانِ رسانه ایِ طرفدار سیسی، در برنامۀ "حقایق و اسرار" بخشی از گفت وگوی "هبه عزالعرب" مجری برنامه را از شبکه ماهواره ای "صدی البلد" پخش کرد. هبه، در خصوص فراخوانِ تظاهرات در روزِ 25 آوریل با مهمان برنامه گفت: دست اندرکاران این فراخوان باید مردم را در خصوصِ چراییِ ضرورتِ شرکت در این تظاهرات، آگاه سازند، زیرا این کار (واگذاری جزایر مصری به عربستان) به مثابۀ دست کشیدن از سرزمین است.

مصطفی بکری در برنامه با اعتراض به این گفتارِ مجری شبکه القاهره گفت: خانم مجری، این موضوع را دست کشیدن از سرزمین می نامد و خواهان شورش علیه این موضوع است؛ این کار به مثابه دعوت به کودتا علیه نظام حاکم است، وقتی چنین چیزی از تلویزیون مصر پخش شود، دیگر به چه چیزی می توان تکیه کرد؟ پس ناظران برنامه ها چه می کنند؟ چرا باید تلویزیون دولتی، دولت را زیرسؤال ببرد؟ تشکیلات دولتی چه می کنند؟ چرا در قبال چنین سخنی، سکوت می شود؟ رئیس تلویزیون مصر چه می کند؟ آیا، این به معنی آزادی بیان است؟ آیا آزادی بیان به معنی تشکیک در اصول ملی است؟ آیا دعوت به تظاهرات در روز بیست و پنجم آن هم از تلویزیون مصری، درست است؟

این نخستین بار نیست که کارمندان تلویزیون های دولتی مصر به سبب انتقاد از دولت اخراج می شوند، پیش از این نیز عزه الحناوی مجری زن مصری، به سبب انتقاد از سیاست های سیسی رئیس جمهور مصر، از کار برکنار شد.

205-8

پربیننده ترین خبرها