دلال روابط، از گشایش سفارت سعودی در تل‌آویو می‌گوید

دلال روابط، از گشایش سفارت سعودی در تل‌آویو می‌گوید
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1395 - 23:06

دلال روابط عربستان و رژیم گفت: در صورتي‌كه نخست وزير اسرائيل طرح صلح پيشنهادي عربستان را بپذيرد، اين كشور سفارت خود را در تل آويو باز خواهد كرد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، "انور عشقي" در مصاحبه با شبكه الجزيره قطر درپاسخ به اين سوال كه "به نظر شما چند سال ديگر سفارت عربستان در تل آويو باز خواهد شد"؟، گفت: "اين سوال را بايد از آقاي نتانياهو بپرسيد، اگر او طرح عربي پيشنهادي از طرف عربستان را قبول كند و همه حقوق فلسطيني ها را به آن ها بدهد، درآن صورت، سفارت عربستان در تل آويو گشايش خواهد يافت".

دلال روابط عربستان و اسرائيل از اين حد هم فراتر رفت و گفت: "ما نمي خواهيم كه اسرائيل در منطقه منزوي باشد"(!)

يكي از برنامه هاي تلويزيوني، عشقي و دولت سعودي را به ناديده گرفتن درد و رنج فلسطيني ها و حمايت نكردن از گروه هاي مقاومت متهم كرد، مجری اين برنامه خطاب به عشقي گفت "شما آماده اقدام نظامي در يمن هستيد، اما حتي يك بار براي حمايت از فلسطيني ها در غزه در جريان حملات اسرائيل وارد عمل نشديد"!

عشقي در پاسخ به او مدعی شد: من نمي دانم به ايراني ها چه ارتباطي دارد كه از كوتاهي عربستان در كمك به ملت فلسطين انتقاد مي كنند و در اين باره به ايراني ها گفتم: شما با سلاح از فلسطيني ها حمايت مي كنيد اما ما از آن ها حمايت مالي مي كنيم، وقتي از فلسطيني ها حمايت مالي مي كنيم، اميدواريم كه زندگي خوبي داشته باشند. اما شما آن ها را به سلاح تجهيز مي كنيد تا خودشان را نابود كنند"(!)

البته عشقی درباره اينكه فلسطيني ها چه مي خواهند و اينكه آيا ايران نيز از آن ها حمايت مالي مي كند يا نه، سخني نگفت.

مجري اين برنامه با بيان اينكه عربستان بيش از يك سال است كه با همكاري آمريكا و هم پيمانانش و مزدوراني از كلمبيا، جنگ ويرانگر را عليه يمن آغاز كرده است كه طي آن ده ها هزار يمني كشته و مجروح شده اند و همه زيرساخت هاي اين كشور را ويران كرده است"، از عشقي پرسيد كه چرا عربستان با يمني ها تعاملي مشابه با فلسطيني ها ندارد؟!

عشقي در پاسخ به اين سوال از او كه "فكر مي كني فلسطيني ها زماني كه مي شوند تو از بنيامين نتانياهو به عنوان رهبري مقتدر و فرمانده اي پراگماتيك صحبت مي كني، چه احساسي دارند؟ گفت " من از فرمانده اي مقتدر و رهبري پراگماتيك سخن گفتم زيرا اين بدان معنا نيست كه او ضد عرب ها مقتدر است، منظورم اين بود كه او در "كشورش" قوي است(!)

عشقي (73 ساله) رئيس مركز تحقيقات استراتژيك "خاورمیانه" در جده عربستان و مشاور سابق بندر بن سلطان شاهزاده سعودي و سفير سابق عربستان در آمريكا است.

حدود يك سال قبل ويدئويي از عشقي منتشر شد كه وي در نشست شوراي روابط خارجه در واشنگتن درحال دست دادن با "دوري گلد" مدير كل وزارت خارجه اسرائيل و يكي از مشاوران نتانياهو بود و عشقي درآن زمان از طرح هاي خطرناك عربستان پرده برداشت، به نظر مي رسد كه رياض امروزه مي كوشد كه اين طرح ها را با همكاري رژيم صهيونيستي به اجرا درآورد.

7- 215

پربیننده ترین خبرها