1500 نقص در رآکتور اتمی صهیونیست‌ها

1500 نقص در رآکتور اتمی صهیونیست‌ها
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 19:39

رآکتور اتمی دیمونا بعد از شناسایی و کشف 1500 اشکال و نقص، در شرایط خطرناک قرار گرفته، تا جایی که صهیونیستها از ادامه فعالیت آن نگرانند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، گزارشگر شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: قلب رآکتور اتمی دیمونا در حال پیر شدن است و اینکه این نیروگاه تا چه مدت زمانی امکان بهره برداری دارد، سؤالی است که همواره مطرح می شود.
"عوزی عیلام" رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی در این باره گفته بود: بر اساس تجربیات من این رآکتور در حال حاضر عامل خطرسازی نیست.
اما گزارشگر صهیونیست افزود: روزنامه هآرتص مقاله ای با موضوع نگرانی محافل اسرائیلی در خصوص قلب رآکتور اتمی دیمونا منتشر کرده و در همین راستا سال گذشته این رآکتور بواسطه دستگاه فراصوت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و 1500 خلل و نقص در این رآکتور شناسایی گردید، اما فعالیت آن متوقف نشد.
"عوزی ایفن" از سازندگان رآکتور دیمونا در این باره گفت: معمولا نیروگاهای اتمی پس از 40 سال بهره برداری بدون هیچگونه توجیه و بهانه ای تعطیل می شوند. این در حالی است که کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل بر اساس داده های بی اساس مدعی است این نیروگاه قادر است 50 سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.
وی افزود: فعالیت این رآکتور باید در اسرع وقت متوقف شود.
گزارشگر صهیونیست گفت: رآکتور دیمونا در سال 1963 فعالیت خود را آغاز کرد و عمر این رآکتور در آن زمان 40 سال (یعنی تا سال 2003) برآورد شد، این در حالی است که این نیروگاه اکنون پس از 13 سال از عمر مفید، به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی افزود: اسرائیل توافق نامه ان پی تی را امضا نکرده و سؤالی که مطرح می شود این است که آیا با پایان عمر رآکتور دیمونا، رآکتور جایگزین ساخته می شود؟ پرسشی که پاسخ به آن در سال 2016 بسیار دشوارتر از سال 1963 است.
 7- 111

پربیننده ترین خبرها