هیأت ملی یمن: مذاکرات کویت پیشرفتی ندارد

هیأت ملی یمن: مذاکرات کویت پیشرفتی ندارد
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 22:30

العالم ـ یک منبع آگاه در هیات ملی یمن، سخن از پیشرفت ظاهری در مذاکرات را کم اهمیت دانست و گفت: این پیشرفت نمی‌تواند جایگزین یک تحول بنیادین گردد، راه حل بحران یمن نه امنیتی و نه نظامی است، بلکه باید سیاسی باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منبع مزبور تاکید کرد که توافقی حاصل شده تا کمیته های تشکیل شده، دیدگاه ها و نه وظایف را بررسی کنند. وظایفی که در پیام اسماعیل ولدالشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره کمیته ها آمده است، همان وظیفه هایی نیست که مورد توافق قرار گرفتند. همچنین در کار کمیته ها پیشرفتی حاصل نخواهد شد مگر آن که درباره شکل دولت و قدرت در مرحله انتقالی توافق حاصل شود. رجوع به کمیته ها بدون حصول شفافیت و توافق، در واقع نوعی وقت کشی و چرخیدن در یک حلقه بسته است.

این منبع خاطرنشان کرد که هیأت ریاض، یکی از طرفهای درگیری است و پذیرفتنی نیست که این طرف، به عنوان "دولت" معرفی گردد.

منبع مذکور اظهار داشت که هیات ملی یمن همچنان بر ادامه مذاکرات تاکید دارد، اما نمی خواهیم که در یک حلقه بسته بچرخیم. هیچ پیشرفتی در مسایل جزیی حاصل نخواهد شد، مگر آنکه بر چارچوب کلی توافق حاصل شود تا بتوانیم شاهد یک پیشرفت واقعی باشیم، همچنین پرداختن به جزییات بدون حل و فصل مسایل اصلی، کار کمیته ها را پیچیده خواهد کرد و پیشرفت حقیقی حاصل نخواهد شد.

این منبع در هیات ملی یمن هشدار داد که پرواز جنگنده های دشمن و حملاتی که کمیته آتش بس در مارب را هدف قرار دادند، تهدیدی برای مذاکرات به شمار می آید و ادامه کار را غیرممکن می کند، آن هم در حالی که فرود نیروهای دشمن از طریق دریا و هوا و خشکی، و اقدام گسترده برای گردآوری نیرو از سوی متجاوزان ادامه دارد. پس باید ابتدا این اقدامات جنگی متوقف شود؛ زیرا اینها تهدیدی برای گفتگوها به شمار می آید و حامل پیامی خطرناک است.

این منبع از واکنش هیات ریاض در قبال حضور نیروهای امریکایی در جنوب یمن ابراز تاسف کرد و گفت: آنها نیز باید به ورود نیروهای بیگانه از راه دریا و هوا در شهرهای یمن اعتراض کنند.

7- 210

پربیننده ترین خبرها