مجازات سنگین اعتراض به واگذاری 2 جزیره به عربستان

مجازات سنگین اعتراض به واگذاری 2 جزیره به عربستان
يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 - 11:21

بیش از 100 مصری به خاطر اعتراض به واگذاری 2 جزیره این کشور به عربستان، به زندان محکوم شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این اعتراضها در مصر پس از آن آغاز شد که مسؤولان این کشور در سفر اخیر سلمان پادشاه سعودی به قاهره دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان واگذار کردند.

دادگاهی در مصر عصر دیروز شنبه 101 نفر را که در تظاهرات علیه توافق تعیین مرز آبی عربستان و مصر و واگذاری جزایر مصری به ریاض شرکت کرده بودند، به 5 سال حبس محکوم کرد.

همچنین دادگاهی دیگر حکم حبس 51 مخالف این توافق را به مدت دو سال صادر کرد و به این ترتیب تعداد زندانیان مخالف با توافقنامه مصر و عربستان در یک روز به 152 نفر رسید. 

یک منبع قضایی که خواست نامش فاش نشود، درگفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه خاطرنشان کرد، دادگاه کیفری الدقی و العجوزه که در پادگان امنیتی مرکزی در اکتبر (واقع در غرب قاهره) برگزار شد، 101 نفر را به 5 سال حبس با کار اجباری و پرداخت 100 هزار جنیه (واحد پول مصر) جریمه مالی برای هریک از آنان محکوم کرد.

این منبع افزود: محاکمه شدگان به چندین جرم از جمله تحریک برای برگزاری تظاهرات بدون مجوز متهم شدند که 47 نفر حضوری و بقیه غیابی محاکمه شدند.

متهمان در تظاهراتی موسوم به جمعه زمین که ششم اردیبهشت 1395(25 آوریل) درمرکز قاهره برگزار شد، در اعتراض به توافق تعیین مرزها میان مصر و عربستان که 20 فروردین (8 آوریل) اعلام شده بود، شرکت کرده بودند.

بنابر اعلام خبرگزاری ها و همچنین شاهدان عینی، در تظاهرات ششم اردیبهشت ماه موسوم به "جمعه زمین" در قاهره و چندین استان مصری مردم برای اعلام مخالفت با چشم پوشی مقامات مصر از مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر و واگذاری آن به عربستان به خیابان ها آمدند.
تظآهرکنندگان  شعارهایی مبنی بر کناره گیری عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر سر دادند و درگیریهای امنیتی با معترضان در برخی مناطق به وقوع پیوست.

217 ـ 211

پربیننده ترین خبرها