50 هزار درخواست برای محاکمۀ اردوغان به دلیل جنایات جنگی!

50 هزار درخواست برای محاکمۀ اردوغان به دلیل جنایات جنگی!
يکشنبه 2 خرداد 1395 - 10:29

صدها شهروند ترک با تجمع مقابل مقر سازمان ملل متحد در ژنو، محاکمۀ رجب طیب اردوغان را به جرم ارتکاب جنایات جنگی در سوریه و عراق خواستار شدند.


به گزارش پایگاه خبری العالم، به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه "سانا"، فعالان عرصۀ سیاست و فرهنگ ترکیه در این تظاهرات تأکید کردند که حکومت ترکیه مهمترین تهدید برای امنیت این کشور و کل منطقه به شمار می آید. آنها خاطرنشان کردند که دلیل تهدید، حمایت مستمر و چندین سالۀ اردوغان از تروریسم در سوریه است که با گشودن مرزهای کشور برای عبور هزاران تکفیریِ مزدور به همراه کامیون های مملو از سلاح صورت گرفته و مقابلۀ آشکار با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مبارزه با تروریسم است.
نمایندگان دفتر اروپایی حزب سوسیالیست ترکیه در حاشیۀ این تظاهرات گفتند: کمپین محاکمۀ اردوغان اوایل سال جاری آغاز و امضای 50 هزار شهروند ترک مقیم در کشورهای مختلف اروپایی جمع آوری شده است که سه شنبۀ آینده به کمیتۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.
تعدادی از حقوقدانان، دانشگاهیان و نمایندگان اتحادیۀ اصناف نیز بر ضرورت محاکمۀ اردوغان به دلیل ارتکاب جنایت در حق ملت سوریه تأکید کردند.
از سوی دیگر در کنفرانسی  که با مشارکت تعداد زیادی از اعضای جمعیت صلح ترکیه و سازمان حقوقدانان چپ گرا برگزار شددر استانبول، بر وجود ادله ای مبنی بر ارتباط مستقیم میان اردوغان و داوود اوغلو با گروههای تروریستی در سوریه، تأکید شد.
رئیس این جمعیت ضمن تأکید بر ضرورت محاکمۀ اردوغان در دیوان بین المللی کیفری، خاطرنشان کرد که بزرگ ترین مجموعه از مستندات و اطلاعات دالّ بر دست داشتن اردوغان در کشتار هزاران نفر از ملت سوریه و ویرانی این کشور، گردآوری خواهد شد.
گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حدود یک ماه قبل  گفته بود که ناتوانی دولت ترکیه در جلوگیری از ورود تروریست ها به خاک سوریه ممکن است ناشی از وجود ارتباط این دولت با تروریست ها باشد.
202  - 220
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها