موضوعی که تحریم‌های آمریکا علیه مقاومت را ناکام می‌گذارد

موضوعی که تحریم‌های آمریکا علیه مقاومت را ناکام می‌گذارد
دوشنبه 31 خرداد 1395 - 14:36

رسانه‌های عربی و اسرائیلی در دور تازه‌ای از جنگ روانی علیه محور مقاومت، طی روزهای اخیر در حال بحث درخصوص فروپاشی حزب الله به دلیل مواجه شدن با "بدترین بحران مالی" هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت الوقت این حملات تبلیغاتی پس از اجرایی شدن تحریم‌های مالی آمریکا علیه مقاومت لبنان و عمل کردن بعضی بانک‌های لبنانی به این تحریم‌ها و بستن حساب‌های بیمارستان‌ها، نهادهای مدنی و خدماتی و آموزشی حزب الله، آغاز شده است.
در همین راستا، روزنامه "یدیعوت احرونوت" مدعی شد که حزب الله در سخت‌ترین وضعیت از زمان تأسیس آن قرار گرفته است.
این روزنامه رژیم صهیونیستی افزود: "بزرگترین فاجعه‌ها تلفات انسانی نیست، بلکه مشکلات مالی می باشد، به ویژه پس از تصویب قانون آمریکایی منع همکاری بانکها با حزب الله."
رسانه‌های کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس هم پس از تحریمهای اعمال شده از سوی شورای همکاری علیه حزب الله و قرار دادن این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی و ایجاد مشکلات برای اتباع شیعه لبنانی در کشورهای عربی، اکنون از بحران جدید حزب الله سخن می‌گویند. در همین راستا شبکۀ الجزیرۀ قطر در بخشهای خبری خود این تیتر را به کار برد که "حزب الله با شبح بحران مالی فزاینده مواجه شده است".
اما در مقابل، تحریم های آمریکا علیه حزب الله و عمل کردن بعضی بانکهای لبنانی به این تصمیم، با اعتراض گستردۀ مردم و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و دینی لبنانی همراه شد. آنان تأکید کردند این تحریم‌ها اقدامی علیه کل لبنان است.
خطیبان جمعه در لبنان تحریم های آمریکا را محکوم کردند. "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان هم تحریم‌های آمریکا را به هدف تخریب لبنان دانست و تأکید کرد که این تحریم ها ضد اقشار مختلف مردم لبنان است که از بزرگترین حامیان حزب الله می باشند.
اما به عقیدۀ ناظران، تحریم های مالی آمریکا تهدیدی برای بنیۀ حزب الله و اعضای آن نمی باشد، زیرا حزب الله معمولا از طریق بانکها پولی دریافت نمی‌کند و مبلغ مورد نیاز برای حمایت از نهادهای نظامی و مدنی را مخفی نگه می دارد، و پرداخت حقوق اعضا نیز به صورت نقدی است. حزب الله همچنین مؤسسات اقتصادی خاصی ندارد که نگران ورشکستگی آنها باشد.
حزب الله بیشتر بر کمکهای حامیان و طرفدارانش تکیه می‌کند، و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این حزب بر کسی پوشیده نیست. برای ایران دشوار نیست که حمایتهایش را از راه‌های مختلف به دست حزب الله برساند؛ چرا که ایران تجارب بسیاری در مقابله با تحریم‌ها و دور زدن آنها دارد. تا زمانی که مقابله فقط علیه حزب الله باشد، این حزب هیچ ضرری از این تحریم های بانکی نمی بیند.
اما تهدید واقعی از تحریم های آمریکا، ضربه زدن به حامیان و طرفداران مقاومت، و باج گیری از آنها از طریق مسائل مالی است تا آنان را در مقابل مقاومت قرار دهند، به صورتیکه هرکس وابسته به مقاومت باشد مورد غضب قرار خواهد گرفت و هرکسی که ضد آن باشد از تحریم ها نجات می‌یابد.
چرا که بعضی از بانکهای لبنانی پای خود را از تحریمهای درخواستی آمریکا فراتر گذاشته، و اقدامات ظالمانه‌ای را علیه شهروندانی که مشکوک به ارتباط با حزب الله هستند، اتخاذ کرده است.
این روش دشمنان مقاومت، جدید نیست، بلکه گونه‌ای از سیاستهای دولتهای استکباری برای زیرسلطه بردن ملتهای حامی مقاومت است، چرا که نتوانسته‌اند در میادین نبرد با آنان مقابله کنند. در دوران جنگ ژوئیه 2006، جنگنده های رژیم صهیونیستی به عمد مناطق مسکونی را هدف قرار دادند و ضاحیه را ویران کردند، تا به مردم حامی حزب الله فشار وارد کنند و آنان را مجبور کنند که از حمایت از مقاومت دست بردارند؛ ولی این موضوع عملی نشد و مردم حامی مقاومت آنچه را که ماشین جنگی اسرائیلی نابود کرده بود، بازسازی کردند.
عربستان سعودی امروز همین روش را در جنگ علیه یمن به کار گرفته است، و با تخریب تأسیسات شهری و حیاتی در یمن امیدوار است که باعث نفرت و بیزاری مردم از مقاومت شود و مردم را به تسلیم وادار کند؛ این همان تحریم هایی است که کشورهای غربی دهه‌‌ها است علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند و تحریم‌هایی را اعمال می کنند که مستقیما بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد،  دولتهای غربی همچنین سیاست مشابهی را علیه ملت سوریه به کار گرفته اند، اما ملتهای حامی مقاومت ثابت کرده اند که هرچه تهدیدها و فشارها بیشتر باشد، صبر و عزم و اراده آنها و حمایتشان از گزینه مقاومت بیشتر خواهد شد. و هدف قرار دادن مستمر مردم حامی مقاومت، باعث همدلی و اتحاد بیشتر مردم در مقابل دشمنانشان می‌شود. 
مردم حامی مقاومت در لبنان به خوبی می‌دانند که حضور حزب الله در سوریه -که آمریکا به خاطر آن سعی می‌کند حزب الله را تحریم کند- فقط برای مقابله با خطر تکفیری‌های است که آن‌ها را رژیم اسرائیل، آمریکا و کشورهای همپیمان آنان به وجود آورده‌اند. به همین دلیل لبنانی‌ها از مقاومت و گزینه‌های آن برای مقابله با جنگ همه جانبه‌ای که علیه آن در جریان است، حمایت می‌کنند. 
حزب الله که در آغاز امکانات کمی داشت، در دشوارترین شرایط ایستادگی کرد و توانست از بسیاری از چالشها عبور کند، بنابراین بدون شک امروز که به قدرت منطقه‌ای در بسیاری از عرصه‌ها تبدیل شده است، توانایی بیشتری برای ایستادگی و مقاومت دارد.
حزب الله امروز ده‌ها بار از گذشته قدرتمندترشده است و می‌تواند از بحرانی که با آن مواجه شده عبور کند. حزب الله برگه ها و گزینه‌های بسیاری را برای مقابله با جنگ مالی تحمیل شده در اختیار دارد؛ از اقدام حامیان و طرفداران حزب الله در خارج کردن سپرده هایشان از بانکهای تحریم کنندۀ این حزب گرفته تا آخرین گزینه که بر افروختن آتش جنگی پیش دستانه و زودهنگام ضد اسرائیل، که باعث به هم ریختن اوضاع خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها