جنگ سوریه یک شبه به پایان نمی رسد

جنگ سوریه یک شبه به پایان نمی رسد
دوشنبه 31 خرداد 1395 - 15:13

شام تایمز نوشت: جنگ سوریه یک شبه به پایان نمی رسد اما برخی طرف هایی که در آن درگیر هستند درک می کنند که تغییر معادله و سرنگونی حکومت سوریه غیرممکن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شام تایمز در مطلبی به قلم سامی کلیب نوشت: دیگر کسی باور ندارد که می تواند به شیوه نظامی مساله سوریه را یکسره کند. محور مقاومت نیز از راه حلی سخن می گوید که در نهایت آبروی همه را حفظ کند.

یکی از مسئولان ارشد آن می گوید چیزی که برای ما اهمیت دارد باقی ماندن کشور سوریه و ارتش و رئیس جمهور بشار اسد است. برای اولین بار می بینیم که روس ها از جزئیات راه حل ممکنی سخن می گویند و خطوط قرمز تعیین می کنند. ما در تاریخ و عقیده خود به جنگ های طولانی عادت کرده ایم. انتظار نداریم جنگ سوریه یک شبه به پایان برسد اما می دانیم که برخی طرف هایی که در آن درگیر هستند درک می کنند که تغییر معادله و سرنگونی حکومت سوریه غیرممکن است. آن ها نیز به دنبال راه حل هایی هستند و سعی دارند درباره اسد اعمال فشار کنند. بنابراین منتظر خواهیم ماند تا آن ها چیزی را که اکنون نمی پذیرند در مرحله بعد بپذیرند. اما کسانی که به عقب نشینی روسیه دل خوش کرده اند بدانند اگر عقب نشینی کند نقش آن تا مرزهای مسکو کاهش خواهد یافت در نتیجه مصلحت آن در خودداری از عقب نشینی است.

اگر عربستان فشار نظامی خود را گسترش دهد چه اتفاقی می افتد؟

این مساله بعد از اینکه (عربستان) دارد از بار جنگ یمن خلاص می شود، ممکن است اتفاق بیفتند. این مساله همچنین بعد از سومین سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و دیدار «دوستانه و صریح» وی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا (براساس توصیف عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان) امکان پذیر است.

این حمله همچنین بعد از نامه اخیر 51 دیپلمات آمریکایی که خواستار اقدام نظامی در سوریه شده اند، امکان پذیر است. ریاض از اقدام نظامی در سوریه حمایت می کند تا زمینه برای اقدامات احتمالی هیلاری کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراهم شود.

اما مسئول ارشد محور مقاومت در این خصوص این گونه پاسخ داد: «عربستان باید بداند که این بار پاسخ به آن به سوریه محدود نخواهد شد بلکه در عراق و چه بسا فراتر از آن خواهد بود زیرا همکاری آن با اسرائیل علنی شده است».

لبنان چه ارتباطی با این ماجراها دارد؟

نشست بشار اسد رئیس جمهور سوریه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به جبهه های آینده و نزدیک در سوریه و احتمال بازگشت مسکو و با قدرت بیشتر برای پیوستن به اقدام نظامی اشاره دارد. اما رهبری روسیه با این اقدام به تصمیم ناتو برای استقرار 4 گردان در سه کشور حوزه بالتیک در مجاورت روسیه نیز پاسخ می دهد.

سوریه از ابتدای جنگ در این کشور به صحنه بزرگی برای درگیری روسیه و آمریکا تبدیل شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دو روز پیش در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ هشدار داد در صورت فروپاشی سوریه، کشورهای کوچک مختلفی جای آن تشکیل خواهد شد و این وضع به بی ثباتی در منطقه خواهد انجامید.

درست است که بعد از حمله نیروهای روسیه به افراد مسلحی که واشنگتن آن ها را آموزش داده است، واشنگتن و مسکو درباره هماهنگی عملیات در سوریه به توافق رسیدند اما درگیری و کشمکش در سوریه همچنان به قوت خود باقی است و جنگ سوریه پارامتر مهمی در سیاست بین المللی و منطقه ای آینده خواهد بود.

204 ـ 211

پربیننده ترین خبرها