رایزنی ایران، روسیه و آذربایجان در باکو

رایزنی ایران، روسیه و آذربایجان در باکو
دوشنبه 18 مرداد 1395 - 13:55

امروز (دوشنبه) نشست سه جانبه حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو و یک روز قبل از دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روسیا الیوم، این نشست سه جانبه نخستین نشست در نوع خود است که رئیس جمهوری آذربایجان فوریه گذشته در تماس تلفنی با پوتین پیشنهاد کرده بود.

یوری اوشاکوف معاون رئیس جمهور روسیه پیش از این نشست گفته بود این نخستین نشست سه جانبه در سطح روسای جمهور سه کشور خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم رایزنی های مقامات سه کشور گفته بود که روسیه ، ایران و آذربایجان با مسائل مشابهی در زمینه های اقتصاد، امنیت و مبارزه با تروریسم مواجه هستند.  

براساس گزارش های رسیده، موضوعات متعدد از جمله اوضاع خاورمیانه و افغانستان در این نشست سه جانبه مورد توجه قرار خواهد گرفت. رئیس جمهور روسیه به تازگی در مصاحبه با رسانه های آذربایجان تاکید کرده بود که این دو منطقه به کانون های بی ثباتی تبدیل شده است و منبع تروریسم بین المللی وجنایت فرامنطقه ای به شمار می رود.

در این حال کرملین در آستانه این نشست فاش کرد که پوتین به همتایان خود گسترش تبادل اطلاعات را درباره فعالیت های گروههای تروریستی فرامنطقه ای پیشنهاد خواهد کرد.

همچنین روشن است که مساله سوریه نیز در این مذاکرات مطرح خواهد شد. رئیس جمهور روسیه روز بعد (فردا سه شنبه) به شهر سن پترزبورگ خواهد رفت تا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای بررسی عادی سازی روابط دوجانبه و تلاش ها برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه دیدار کند.

طرف روسی قصد دارد موضوع گسترش گفتگوی سه جانبه را درباره رژیم حقوقی دریای خزر و همچنین مساله قره باغ مطرح کند. تحلیلگران پیش بینی می کنند که مسکو و تهران به باکو ایفای نقش میانجی را به منظور کاستن از شدت تنش در این منطقه که آوریل گذشته شاهد درگیری های شدیدی بود، پیشنهاد کنند.

204 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها