آیا روسیه سلاح هسته ای در حمیمیم مستقر می کند؟

آیا روسیه سلاح هسته ای در حمیمیم مستقر می کند؟
پنج‌شنبه 21 مرداد 1395 - 14:41

دولت روسیه سرگرم برنامه ریزی برای طرح توسعه و ارتقای پایگاه هوایی "حمیمیم" در حومه لاذقیه در سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت روسیا الیوم، هدف از این طرح، افزایش ظرفیت پایگاه حمیمیم برای پذیرش بمب افکن های استراتژیک سنگین روسیه با قابلیت حمل بمب های هسته ای است.

یک سناتور روس تأکید کرد که مسکو به منظور پرهیز از برانگیختن حساسیت ها در منطقه، قصد ندارد سلاح های هسته ای خود را برای همیشه در پایگاه هوایی حمیمیم مستقر کند.

اعلام طرح توسعه پایگاه هوایی حمیمیم در حالی صورت می گیرد که دومای روسیه نیز در حال بررسی تصویب توافقنامه بین این کشور با سوریه درباره استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه است.

روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو به نقل از "فرانتس کلینتسویچ" معاون اول کمیسیون امور دفاعی و امنیت دومای روسیه نوشت که مسکو سرگرم برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه هوایی پیشرفته در سوریه و استقرار دائم مجموعه ای از نیروی هوا - فضای خود در این کشور است.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در وزارت دفاع روسیه گفت که این کشور سعی در توسعه گسترده زیرساختهای پایگاه حمیمیم و مناسب سازی آن برای استقرار هواپیماهای سنگین دارد. همچنین قصد دارد یک شهرک نظامی پیشرفته برای نظامیان روس در سوریه تأسیس کند.

کلینتسویچ گفت: "پس از انجام هماهنگی های حقوقی، پایگاه هوایی حمیمیم تبدیل به پایگاهی برای نیروهای مسلح روسیه می شود. ما در این پایگاه زیرساختهای مناسب را تأسیس کرده و شرایط معیشتی مناسب را برای نظامیان خود مهیا می کنیم."

وی افزود: "طبق توافقهای دو جانبه، روسیه می تواند تعداد نیروهای خود را در سوریه افزایش دهد."

این مسئول روس در عین حال خاطرنشان کرد که حجم فعلی نیروها و تجهیزات روسی مستقر در پایگاه حمیمیم، برای تحقق اهداف تعریف شده روسیه در سوریه در حال حاضر کافی است.

منابع آگاه گفتند: در حال حاضر صحبت درباره توسعه فضاهای اختصاصی برای هواپیماهای جنگی و ایجاد استحکامات لازم برای مراقبت از هواپیماها در برابر بمباران ها و گلوله باران های احتمالی از هوا و زمین است. همچنین باید این پایگاه به سامانه های الکترونیکی جدید از جمله سامانه های ویژه کنترل هوایی مجهز شود.

به موجب طرح توسعه پایگاه حمیمیم، فضاهای خاصی برای پرواز و فرود هواپیماهای ترابری نظامی سنگین از نوع "آن - 124" (روسلان) اختصاص می یابد تا عملیات بارگیری یا تخلیه بار این هواپیماها و فرآیند حفاظت و مراقبت از آنها، مزاحم فعالیت های عادی در این فرودگاه نشود.

روسیه علاوه بر تجهیز فردوگاه حمیمیم ، قصد دارد پادگان و رستوران های جدید و نیز بیمارستان صحرایی برای نظامیان خود در این فرودگاه بسازد و آن را به منظور حفاظت، به سامانه های موشک جدید "بانتسر" مجهز کند.

منابع آگاه می گوید: هدف روسیه از تحویل پایگاه حمیمیم به یک پایگاه نظامی پیشرفته علاوه بر حمایت از سوریه به عنوان یک متحد، تقویت امنیت ملی خود است.

یکی از همین منابع آگاه گفت: "روسیه می داند که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، خطر تروریسم به خاک این کشور خواهد رسید لذا باید کاری کرد؛ آنهم در شرایطی که غرب حاضر به اتخاذ تدابیر مشترک در مقابل تروریسم نیست. ما همچنین سعی می کنیم روابطمان را با فعالان و بازیگران منطقه ای یعنی سوریه، ایران و عراق تقویت کنیم."

208-6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها