وعدۀ وزیر ارتباطات دربارۀ ماهوارۀ ایرانی

وعدۀ وزیر ارتباطات دربارۀ ماهوارۀ ایرانی
يکشنبه 24 مرداد 1395 - 12:07

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش ایران برای دستیابی به 2 ماهواره تأکید کرد، قطعا ما در آینده ماهواره خواهیم داشت.

"محمود واعظی" روز یکشنبه در مصاحبه با برنامۀ "من طهران" شبکۀ خبر العالم، درخصوص محدودیتهای صورت گرفته و جلوگیری از پخش شبکه‌های ایرانی در خارج از کشور از طریق برخی ماهواره‌ها گفت: علیرغم اینکه بسیاری از کشورهای دنیا صحبت از دسترسی آزاد به اطلاعات می‌کنند، هرجایی که می‌بینید برخی از شبکه‌های ایرانی مواردی را مطرح می‌کنند که با سیاست‌های آنها همخوانی ندارد، به جای اینکه منطق را با منطق جواب دهند، شبکه را مسدود می‌کنند.
وی افزود: بارها شاهد بودیم، شبکه‌هایی ایرانی که در خارج از کشور پخش می‌شدند به همین دلیل مسدود شده‌اند. لذا سیاست دولت این است که ماهوارۀ ملی خودمان را داشته باشیم و برای این امر برنامه‌ریزی خوبی کرده و با تعدادی از کشورها و شرکتها هم مذاکره کرده‌ایم، و الان تقریبا درحدی هستیم که مشخصات فنی را نهایی کرده و درحال مراحل نهایی کار هستیم.
واعظی گفت: از جمله اینکه در سفر اخیر به روسیه راجع به ماهواره‌ای صحبت کرده و توافق‌هایی هم انجام داده‌ایم. صحبتهایی هم با کشورهای دیگر انجام شده است. ما به دنبال 2 ماهواره هستیم و لذا این کار در آینده انجام خواهد شد.
واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده ایران ماهواره ویژه خودش را خواهد داشت، گفت: قطعا تردیدی در این زمینه نیست، از زمانی که قرارداد می بندید بین 2 تا 3 سال طول می کشد که ماهواره با آن مشخصات ساخته شود، ولی قطعا ما در آینده ماهواره خواهیم داشت.

محمود واعظی

* محدودیتها و فیلترینگ در کشور در چه حدی است
واعظی همچنین دربارۀ محدودیتها و فیلترینگ اینترنت در کشور گفت: محدودیت‌ها فقط مربوط به محتوایی می‌باشد که از نظر اخلاقی مضر است.
وی افزود: این خواست مردم ما و خانواده‌ها است که سایت‌های با محتوای غیراخلاقی و مستهجن که کانون خانواده‌ها و جوانان را هدف قرار داده است، در دسترس قرار نگیرد. لذا دولت هم به درخواست مردم سایتهای ضد اخلاقی را مسدود کرده و این موضوع را هم علنی اعلام کرده است.
واعظی تأکید کرد: محتوای معقول و قابل استفادۀ اینترنت، در دانشگاه ها، منازل، تجارتخانه‌ها و ... قابل استفاده است و حتی طی یکی دوسال گذشته سرعت اینترنت بسیار افزایش پیدا کرده است. نگاه دولت این است که اینترنت باید در اختیار همه قرار بگیرد زیرا یکی از شعارهای این دولت "حقوق شهروندی و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است"، و اینترنت هم یکی از همین ابزارها می‌باشد.
وی درپاسخ به این سؤال که میزان نظارت بر دنیای مجازی و اینترنت و اطلاعات و خبر چه مقدار است، گفت: درارتباط با خبر، اطلاعات و تحلیل دولت هیچ‌گونه محدودیتی نیست، البته به غیر از سایت‌هایی که بخواهند به نوعی به اسم خبر افکار عمومی را متشنج کنند. به غیر از این مورد، مردم دسترسی راحتی به خبرگزاری‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین المللی دارند.
واعظی درباره کارهای صورت گرفته در زمینه مقابله با جنگ نرم در فضای مجازی اظهار داشت: هیچکسی نمی تواند ادعا کند که در همه این فناوری کاملا تسلط دارد، زیرا این فناوریها به سرعت در حال تغییر است؛ لذا برای مقابله با جنگ سایبری یا جلوگیری از اقدامات صورت گرفته به هدف لطمه زدن به امنیت و اخلاق واعتقادات ملت و نظام، کارهای بسیار خوب و موفقی شده است و بارها دیده‌ایم حملاتی که از خارج شده، خنثی شده است.
* شبکۀ ملی اطلاعات، جایگزین اینترنت بین المللی نیست
واعظی در توضیح پروژه شبکۀ ملی اطلاعات گفت: ما پروژه‌ای را تعریف کردیم و با جدیت آن را پیگیری می کنیم که شبکۀ ملی اطلاعات نام دارد. برخی که خارج از ایران هستند متوجه آن نشده‌اند و فکر می کنند که این شبکه جایگزین اینترنت بین الملل می شود. درحالیکه اینطور نیست. یعنی علاوه بر این پروژه، مردم می‌توانند از همه اطلاعات مورد نیاز و سالم خارج استفاده کنند؛ این پروژه جایگزین اینترنت نیست بلکه، موازی با آن می‌باشد.

پربیننده ترین خبرها