هیومن رایتس فرست: بحرین در خفقان به سر می برد

هیومن رایتس فرست: بحرین در خفقان به سر می برد
يکشنبه 24 مرداد 1395 - 13:17

رئیس سازمان "هیومن رایتس فرست" با اشاره به تداوم احضار، بازداشت، بازجویی و زندانی کردن علمای سرشناس شیعه و فعالان مدنی در بحرین هشدار داد: فضای خلفان در بحرین برقرار شده است و دست برداشتن آل خلیفه از فشار بر مخالفان، تنها را برون رفت از بحران این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از شبکه تلویزیونی"اللؤلؤه"، "برایان دلی" در مقاله ای با عنوان "دور جدید حمله حکومت بحرین به علمای دینی" نوشت: "(شیخ میثم) سلمان رئیس سازمان گفتگوی ادیان است که در سطح بین الملل به رسمیت شناخته شده است. وی کارشناس پروژه بین المللی آزادی بیان در دانشگاه کلمبیا نیز هست اما تا کنون بارها به دلایل مختلف از سوی دستگاه امنیتی بحرین مورد حمله قرار گرفته است."

برایان دلی تصریح کرد: این دانشگاه با اجرای چنین برنامه هایی، نقش مهم و مؤثری در تلاش ها برای ایجاد جوامع سرشار از گذشت و تسامح در مقابل خشونت و افراط گری در خاورمیانه ایفا می کند.

در این مقاله آمده است: (حکومت بحرین) گذرنامه شیخ سلمان را توقیف کرده و از شرکت وی در برنامه "همکاران دراپر هیلز" که در ژوییه سال جاری در دانشگاه استنفورد آغاز شد، جلوگیری کرد. شیخ میثم سلمان امروز یکشنبه نیز برای بازجویی به وزارت کشور بحرین احضار شده است.

این مقاله افزود: شیخ سلمان به همراه عده ای از روحانیون و دیگر رهبران دینی در سراسر خاورمیانه در برابر گفتمان تنفر و فرقه گرایی ایستاده است. طرحی که وی و همکارانش در حال اجرای آن هستند، با تشویق و حمایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل به راه افتاده است. وی دقیقا از همان دسته رهبرانی است که جامعه بحرین به آن نیاز دارد. شیخ سلمان می تواند نقش مهمی در خروج از بحران سیاسی جاری در بحرین داشته باشد.

این نویسنده تصریح کرد: البته این کار خالی از خطر نیست و به شدت بیم آن می رود که شیخ میثم سلمان روز یکشنبه به دوره حبس بیشتری محکوم شود. به این ترتیب، آمریکا مجبور است تا علنا نسبت به این موضوع و عواقب احتمالی و تصمیمات ویرانگری که ظرف هفته های اخیر در بحرین توسط حکومت بحرین گرفته شده اند، هشدار دهد.

وی افزود: شیخ عیسی قاسم مهمترین روحانی شیعه در بحرین نیز اخیرا سلب تابعیت شده است. وی قرار است روز یکشنبه به اتهام پولشویی محاکمه شود. این اقدام (حکومت)، اعتراضات گسترده مردمی و تحصن مردم در مقابل منزل وی در منطقه الدراز در نزدیک شهر منامه را به دنبال داشته است.

این مقاله تصریح کرد: حمله به رهبران دینی شیعه در بحرین به ناآرامی های داخلی بحرین دامن زده و تمام تلاشهای صورت گرفته برای مقابله با رویکردهای فرقه ای و مذهبی در این کشور را خنثی می کند. گزارش کمیته بین المللی آزادی دینی در سال جاری در آمریکا، از افزایش موارد احضار و بازجویی و بازداشت بی دلیل مسلمانان شیعه از جمله روحانیون آنهم به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز و انتقاد از وضعیت حقوق بشر و نقض آزادی های دینی در بحرین حکایت دارد."

دلی تأکید کرد: دولت اوباما باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در بحرین بسیار بیشتر تلاش کند. آمریکا، ارتش بحرین را مجهز کرده و آموزش داده است اما اعضای این ارتش تا این لحظه فقط از اهل تسنن بوده اند. وزارت خارجه آمریکا باید حمایت خود از نیروهای امنیتی بحرین را قطع کند؛ مگر اینکه حکومت این کشور، شیعیان را هم وارد بدنه ارتش و پلیس کند.

این نویسنده افزود: متحدان خارجی (حکومت) بحرین هنوز از عواقب این برخوردها بی خبرند. حکومت بحرین عزم خود را برای خاموش کردن صدای مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر و روحانیون شیعه جزم کرده است. دولت آمریکا باید نگران خفقان موجود در بحرین باشد و باید علنا و با قدرت در برابر این اقدامات واکنش نشان دهد. قدم اول می تواند جلوگیری از صدور روادید برای هر مسئولان بحرینی متهم به نقض حقوق بشر باشد. احزاب آمریکا می توانند لایحه ای را به کنگره بدهند که بر اساس آن، فروش اسلحه به حکومت بحرین، به انجام یک سری اصلاحات در زمینه مبارزه با تبعیض دینی و دیگر مسائل مربوط به حقوق بشر منوط شود.

برایان دلی نوشت: شیخ سلمان تشریح کرده است که چگونه فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران با وجود ترویج تسامح و مدارا و پرهیز از فرقه گرایی، در معرض خطر انتقام جویی حکومت و دیگر مراجع و محافل مرتبط با آن در بحرین قرار دارند.

وی در پایان مقاله خود نوشت: (حکومت) بحرین اگر می خواهد خود را از این بحران خلاص کند، باید دست از اعمار فشار بر مخالفان و بازداشت شخصیت های جامعه مدنی بردارد. یکشنبه روز امتحان اصلی دولت های بحرین و واشنگتن در این زمینه است."

208-6

پربیننده ترین خبرها