اشغال جرابلس» هدیه مشترک داعش و آمریکا به ترکیه

اشغال جرابلس» هدیه مشترک داعش و آمریکا به ترکیه
پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 12:01

گروه ارتش آزاد چهارشنبه (روز گذشته) با حمایت ترکیه حمله به جرابلس در شمال حلب سوریه را آغاز و اعلام کرد که بر این شهر مسلط شده است؛ تحولی مهم در صحنه سوریه که بار دیگر نشان داد روابط آنکارا و واشنگتن به گرمای سابق خود باز گشته است و در واقع تیر خلاصی بر پیکره «روژآوا» منطقه ادعایی کُردها در سوریه بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، روزنامه «الاخبار» لبنان با مقایسه روز اشغال جرابلس با پیروزی عثمانیها در جنگ «مرج دابق» در 5 قرن پیش، گزارش داد، سوریها باید به خوبی روز اشغال جرابلس را به خاطر بسپارند؛ شهری که اشغال آن ثلمه دیگری بر پیکره حاکمیت سوریه بود و بدین ترتیب یکی از شهرهای ریف حلب به اشغال ترکیه درآمد

الاخبار با اشاره به اینکه بازگشت نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند به شرق فرات، به معنای شکست رؤیاهای کُردها برای متصل کردن مناطق نفوذ آنان در عین العرب به عفرین بود، تأکید کرد که بعید است آمریکا به خاطر کارآیی که کُردها از خود نشان دادند آنان را از دست بدهد، ولی در عین حال واشنگتن نمی‌خواهد که ترکیه را رها کند. از این روی آمریکا قصد دارد از درگیری کُردها با ترکیه نهایت استفاده را ببرد و این درگیری را مشتعل نگه دارد.

مسئله دیگر، عقب نشینی سریع و بی سابقه داعش از این منطقه نیز بود که به صورت سؤال‌برانگیزی انجام شد. تجربه ثابت کرده که داعش هیچگاه یکی از منافذ حیاتی خود را به آسانی از دست نمیدهد. اطلاعات دریافتی از جرابلس نشان میدهد که داعش از چند ماه گذشته با حفر تونل و بمبگذاری ورودیهای این شهر برای آغاز نبرد آماده می‌شده است، ولی رخدادهای روز گذشته نشان داد که آمادگی داعش برای مقابله با کُردها بوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها