چرا داعش جرابلس را به ترکیه تحویل داد؟ +ویدیو

پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 22:50

سوریه، (العالم) – کارشناس نظامی و راهبردی سوری تأکید کرد که قرائن و شواهد نشان می دهد داعش کاملا تحت امر ترکیه است.

هیثم حسون در گفت و گوی ویژه با شبکۀ العالم گفت: داعش عبارت است از مجموعه هایی که تحت امر ترکیه فعالیت می کنند و دلیل آن هم این است که به محض درخواست مقامات ترکیه برای تخلیۀ شهر جرابلس در سوریه، داعش فورا امتثال امر کرد و حتی زحمت دفاع و درگیری صوری و ظاهری هم به خود نداد.
وی خاطرنشان کرد که داعش همۀ مواضع خود را به نفع سایر گروه های تروریستی که مقامات ترکیه آنها را به سمت جرابلس روانه کرد ترک کرده اند و جای خود را به لشکر ترکستانی و چند گروه تروریستی دیگر که برای ظاهرسازی پرچم ارتش آزاد را برافراشته اند دادند.
حسون افزود: این موضوع نشان می دهد که سیاست ترکیه از آغاز، بر اساس گمراه کردن افکار عمومی ترکیه و جهان بوده و اجرای طرح استعماری را با دخالت در بحران سوریه و حمایت از گروه های تروریستی و در رأس آنها داعش دنبال می کند.
این کارشناس سیاسی و راهبردی گفت ترکیه قصد دارد به بهانۀ مبارزه با کردها یا داعش، مجددا وارد مناطق دیگری از خاک سوریه شود و این امر نتیجۀ رضایت کردها برای بازی کردن نقش اسب تروآ و تسهیل و توجیه ورود نیروهای ترکی – آمریکایی به خاک سوریه به بهانۀ دفاع از مرزهای ترکیه از گروه های مختلف مانند داعش، نیروهای دمکراتیک سوریه، نیروهای آسایش و یا یگان های مدافع خلق کرد است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نفوذ ترکیه تا جنوب سوریه ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: ترکیه از خطی که به آن رسیده به یک دلیل مهم تجاوز نخواهد کرد و به نظر می رسد که این خط قرمز توسط روسیه تعیین شده باشد. قبلا ورود نیروهای ترک به داخل خاک سوریه، خط قرمز روسیه بود اما در حال حاضر احتمالا روسیه و ترکیه، برای دور کردن خطر کردها از مرزها روی یک خط قرمز جدید توافق کرده اند.
وی از دیگر عوامل توافق احتمالی ترکیه و روسیه بر سر کردها به این نکات نیز اشاره کرد: کاهش خطر حضور کردها در مناطقی که می تواند روی ترکیب جمعیتی تاثیر بگذارد و نیز شکست نقشه های سران سیاسی کرد که قصد ایجاد مناطق فدرالی در شمال سوریه را دارند و ممکن است در آینده از دولت سوریه اعلام استقلال کنند.
حسون افزود: این اقدامات با هماهنگی و همکاری بین احزاب سیاسی کرد در سوریه و منطقۀ کردستان عراق صورت می گیرد و بر زیرساخت های سیاسی در منطقه اعم از سوریه، ترکیه و عراق تاثیر خواهد گذاشت.
202
 

پربیننده ترین خبرها