پشت پردۀ نمایش نظامی برای حمله به خاک سوریه؛

ارتباط حملۀ ترکیه به سوریه با نبرد "مرج دابق"

ارتباط حملۀ ترکیه به سوریه با نبرد
شنبه 6 شهريور 1395 - 13:08

ترکیه در اقدامی از پیش برنامه ریزی شده در 24 آگوست (3 شهریور) به سوریه یورش برد. این تاریخ در واقع پانصدمین سالروز نبرد "مرج دابق" در دوران امپراطوری عثمانی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، مرج دابق نام نبردی است که در ۸ آگوست ۱۵۱۶ میان عثمانی و مملوکان، نزدیک شهر حلب سوریه اتفاق افتاد، که در آن سلطان سلیم یکم عثمانی، مملوکان را که قانصو غوری رهبری آنان را به عهده داشت، شکست داد.
مملوکان در این نبرد ارتش بهم ریخته‌ای داشت، و به دلیل خیانت "خیر بیک" فرماندۀ ارتش شکست خورد و درنتیجه عثمانی‌ها توانستند سرزمین شام و پس از آن مصر را اشغال کنند.
روزنامه السفیر لبنان روز شنبه در مطلبی نوشت: امروز و دیروز هیچ تفاوتی نکرده است.. ترکیه یک سلطان جدید به نام رجب طیب اردوغان را جایگزین سلطان سلیم اول کرده است، و گردانهای "ارتش آزاد"، "سلطان مراد" و "نورالدین الزنکی" نیز جایگزین خیربیک شده‌اند.
عملیات یورش به شهر جرابلس سوریه که "سپر فرات" نامیده شد، در سایۀ تحولاتی بسیار پیچیده آغاز شد؛ درحالیکه با وجود اظهارات مقامات ارشد ترکیه اینگونه به نظر می‌رسید که این کشور مواضع خود را درقبال سوریه و دولت این کشور تغییر داده است.
اما سیاست ترکیه آنگونه که مسؤولان این کشور ادعا می‌کردند پیش نرفت. اردوغان طی این مدت مانند همیشه کاملا ساکت بود. سکوت اردوغان کاملا معنادار بود، وی با این کار در حال مخفی کاری بود.
بارها شاهد بوده ایم که بنعلی یلدیریم اظهاراتی را مطرح و برخلاف آن‌ها عمل می‌کند، بنابراین کسی نمی داند که موضع ترکیه واقعا چیست.
اما در نهایت اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا با اذعان دوباره به مخالفت خود با دولت و نظام سوریه ادعا کرد، تاهنگامی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه باشد، دموکراسی در این کشور وجود نخواهد داشت.
عملیات سپر فرات پیش از هر چیز دیگر، تجاوز به خاک سوریه و نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌آید. تا کنون هیچ نیرو و گروهی از داخل سوریه وارد خاک ترکیه نشده است، و همگان نیز پشت پردۀ نمایش شلیک خمپاره از داخل خاک سوریه و منشأ و عامل آن را می‌دانند.
این عملیات همچنین بار دیگر و برای هزارمین بار ثابت کرد که ترکیه پایگاه و مقر اصلی گروه‌های مسلح در سوریه است.
اما این‌بار ترکیه برای اولین بار به صورت علنی نشان داد که چگونه عناصر مسلح به اصطلاح "مخالف" را جذب و در پایگاه‌های نظامی در خاک خود مستقر، و سپس آنان را به مناطق مرزی سوریه و دیگر کشورها اعزام می‌کند. ترکیه نشان داد که چگونه عناصر مسلح را به وسیله تانکها و نیروهای نظامی خود منتقل می‌کند.
ترکیه اعلام کرده که به دنبال پاکسازی جرابلس از داعش است، اما طبق بیانیۀ اخیر وزارت امورخارجه سوریه، برای نبرد علیه داعش در خاک این کشور باید با دمشق هماهنگی کرد.
با وجود همه ادعاهای ترکیه، داعش حتی یک بار منافع و مواضع این کشور را در داخل و یا خارج از آن هدف قرار نداده؛ و این گروه تروریستی هیچکدام از حملاتی را که آنکارا مدعی بوده داعش در آنها دست دارد، برعهده نگرفته است. موضوع کاملا مشخص است، زیرا در همۀ انفجارهایی که در ترکیه اتفاق افتاده است - مانند انفجار اخیر در غازی عینتاب- کردها هدف قرار گرفته اند؛ بنابراین هدف از این انفجارها ارعاب کردهای ترکیه است.

پربیننده ترین خبرها