روزنامه السفیر تشریح کرد:

راهبرد غرب در سوریه ناکام ماند

راهبرد غرب در سوریه ناکام ماند
دوشنبه 8 شهريور 1395 - 15:21

روزنامه السفیر نوشت: هدف اول و آخر از جنگ با سوریه نابودی این کشور و پایان دادن به نقش آن و محاصره ایران و ضربه زدن به حزب الله است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر چاپ لبنان در یادداشتی به قلم سامی کلیب خاطرنشان کرد، درست است که بشار اسد، رییس جمهور سوریه، همان طور که سیمور هرش روزنامه‌نگار و خبرنگار معروف آمریکایی نوشته گزارش های اطلاعاتی بسیار مهمی درباره تروریست ها به آمریکا داد که شاید با تجاوزات ارتباط داشته باشند؛ اما هرش افزود: «اسد هیچ چیزی از آمریکا دریافت نکرد و تنها چیزی که به نظام سوریه پیشنهاد شد تسلیم شدن بود اما اقدامی که صورت گرفت برخلاف تصور بود و نظام سوریه ایستادگی کرد».

خودداری اسد از خواست آمریکا برای اخراج فلسطینیان

این همان چیزی است که بعدا از دیدار اسد با کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در 3 مه 2003 درز کرد. پاول با وقاحت از اسد خواست دفاتر حماس و گروههای فلسطینی را تعطیل و با حزب الله قطع رابطه کند. وی گفت: «از شما می خواهم این دفاتر را تعطیل کنید و به رهبران آن ها اطلاع دهید که جای دیگری برای فعالیت خود پیدا کنند و این علامت مثبتی از سوی شما خواهد بود ... از شما همچنین می خواهیم فعالیت های حزب الله را متوقف کنید ... در آن موقع مردم خواهند گفت که این صفحه جدیدی در روابط سوریه و آمریکاست». بشار اسد پاسخ داد که هیچ فلسطینی را اخراج نخواهد کرد مگر این که بخواهند به سرزمین شان باز گردند.

چه بسا مهم است که به همه ابعاد این تاریخ بازگردیم تا بدانیم هدف اول و آخر از جنگ با سوریه نابودی این کشور، پایان دادن به نقش آن و محاصره ایران و ضربه زدن به حزب الله بوده است. شکی نیست که سوریه مدینه فاضله نبوده و در آن فساد و رشوه وجود داشته است. همچنین شکی نیست که اشتباهات فاحشی را برخی سران مخالفان به ویژه در شورای ملی و سپس ائتلاف مرتکب شدند، که انتقال بخشی از نبرد ابتدا علیه مقاومت و ارسال پیام های گشایش روابط با اسرائیل بود.

سوریه در آستانه مرحله تعیین کننده

در حال حاضر سوریه در آستانه مرحله تعیین کننده ای قرار دارد و بعد از حلب اوضاع مانند قبل نخواهد بود. اکنون این سوال مطرح است که آیا دولت آینده آمریکا پیروزی سوریه، ایران، حزب الله و روسیه را خواهد پذیرفت؟ اگر بپذیرد به معنای شکست طرح آنان است ... و احتمال می رود دولت آینده آمریکا به ویژه اگر هیلاری کلینتون به پیروزی برسد خطرناک تر باشد. از این رو انتظار می رود روند جنگ در زمان باقی مانده تا انتخابات آمریکا سرعت بگیرد زیرا بعد از آن احتمال هر خطری وجود دارد.

204 ـ 211

پربیننده ترین خبرها