شناسایی 72 گور جمعی قربانیان داعش

شناسایی 72 گور جمعی قربانیان داعش
سه شنبه 9 شهريور 1395 - 19:25

خبرگزاری اسوشیتد پرس از کشف موقعیت 72 گور جمعی قربانیان گروه تروریستی داعش در عراق سوریه با 5200 تا 15 هزار قربانی دفن شده در آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این خبرگزاری انگلیسی اعلام کرد گورهای مذکور که موقعیت آنها از طریق تحقیقات میدانی و بررسی تصاویر و همچنین مصاحبه با نجات یافتگان از کشتارهای داعش به دست آمده، تنها بخشی از جنایات برجای مانده از گروه تروریستی داعش است و پیش بینی می شود در آینده و با آزاد شدن مناطق بیشتری از اشغال تروریست های داعش، گورهای دسته جمعی بیشتری کشف شوند.
از مجموع گورهای کشف شده، 17 گور مربوط به سوریه است که از آن جمله گورستان دیر الزور می باشد، که اجساد صدها تن از یک عشیره در آن به خاک سپرده شده است.
سایر گورستان ها در عراق می باشند که به گفته آسوشیتد پرس، 16 مورد از آنها در مناطق بسیار خطرناکی واقع شده اند از این رو، مقامات عراقی حتی قادر به ارزیابی شمار قربانیان دفن شده در آنها نیز نیستند.

در سایر گورستان ها، ارزیابی درباره شمار قربانیان دفن شده در آنها، بر خاطرات افراد نجات یافته و ویدیوهای تبلیغاتی گروهک داعش و همچنین تصاویر از جمله تصاویر ماهواره ای استوار است.
این خبرگزاری همچنین می افزاید: ارتفاعات شنگال در شمال عراق که داعش در آگوست 2014 با هدف نابودی اقلیت یزیدی این منطقه، آن را به اشغال خود درآورد همچنان مملو از گورهای جمعی است که شماری از آنها در مناطقی است که همچنان داعش در اشغال دارد.
در ادامه این گزارش به کشتار "زندان بادوش" در ماه حزیران 2014 (خرداد 93) اشاره شده است که تروریست های داعش بیش از 600 نفر را در زندان به قتل رساندند و تصاویر ماهواره ای، به وضوح آثار این جنایت و عملیات دفن اجساد را نشان می دهند.
به گفته این خبرگزاری، در کلیه مناطقی که از دست تروریست های داعش آزاد می شود گورهای جمعی وجود دارد. برای نمونه در داخل استادیوم الرمادی در محله ورزشگاه گور جمعی کشف شده است و تروریست های داعش در بیشتر موارد، قربانیان را با لایه نازکی از خاک پوشانده اند.
براساس گزارش آسوشتیدپرس، تنها جنایت و کشتار جمعی داعش که عوامل آن مورد پیگرد قرار گرفتند کشتار اسپایکر در اطراف تکریت در 12 ژوئیه 2014 بود که در آن بیش از هزار نفر از نیروهای عراقی قربانی شدند و در 21 آگوست جاری 36 متهم به شرکت در این کشتار اعدام شدند.
درباره مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و حتی مناطقی که از کنترل آن آزاد شده اند ابهام وجود دارد و فعالان بر این باورند بعید به نظر می رسد قبل از پایان جنگ، عملیات نبش قبرها و تعیین هویت قربانیان آغاز شود.
بزرگترین گور جمعی ناشی از جنایات داعش در حومه دیرالزور واقع شده است که در آن اجساد 400 نفر از افراد عشیره شویتات در یک گور دفن شده است. این در حالی است که براساس ارزیابی ها، شمار قربانیان این عشیره حدود هزار نفر برآورد می شود.
216
 

پربیننده ترین خبرها