ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش که بود؟

ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش که بود؟
چهارشنبه 10 شهريور 1395 - 07:47

"ابو محمد العدنانی" سخنگوی داعش که دیشب این گروه تروریستی خبر کشته شدن او را تأیید کرد، در سال 1977 در شهر بنش نزدیک شهر سراقب در ریف ادلب به دنیا آمد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، نام واقعی این تروریست "طه صبحی فلاحه" بود.
وی مدتی در شهرستان "حدیثه" در استان الانبار عراق زندگی کرد.
العدنانی در سال 2000 در عراق به شاخۀ تشکیلات تروریستی القاعده به فرماندهی "ابو مصعب الزرقاوی" پیوست.
العدنانی در 31 مه 2005 در استان الانبار به دست نیروهای آمریکایی افتاد و 6 سال در اختیار آنان بود. وی در آن زمان خود را "یاسر خلف حسین نزال الراوی" معرفی کرده بود.
العدنانی پس از آزادی در سال 2011 به فرمان "ابوبکر بغدادی" سرکرده داعش به سوریه بازگشت تا به همراه "ابو محمد الجولانی"، "حجی بکر" و "ابو علی الانباری" گروه تروریستی "جبهه النصره" را تأسیس کند؛ بدون آنکه وابستگی این گروه به ابوبکر بغدادی اعلام شود.

العدنانی به این دلیل به سوریه اعزام شد که از اهالی حومۀ ادلب بود، تا از این راه سوری‌ها به عضویت در این گروه جدید ترغیب شوند. سرکرده گروه جدید در آن زمان "حجی بکر" سرهنگ سابق ارتش عراق در دوران رژیم صدام بود.
العدنانی بارها به عنوان سخنگوی داعش در ویدیوهای تبلیغاتی این گروه تروریستی حضور یافت که بارزترین آنها ویدیویی تحت عنوان "شکستن مرزها" بود. ویدیوی مذکور پس از استیلای داعش بر اراضی بسیار گسترده در عراق منتشر شد و العدنانی در آن مدعی شد که بُت "سایکس پیکو" شکست.
"ترکی بنعلی" از نظریه پردازان و مبلغان بحرینی داعش، العدنانی را "منجنیق" این گروه تروریستی توصیف کرده است.
العدنانی در داعش طرفداران بسیاری داشت، به ویژه آن که در جریان اختلافات با جبهه النصره، مسؤولیت پاسخ به این گروه را برعهده گرفت و سران آن را به "مباهله" دعوت کرد و همچنین انتقاد شدید او از "ایمن الظواهری" سرکردۀ القاعده، بر شهرت او افزود.
سازمان اطلاعات آمریکا که العدنانی را در فهرست تروریستهای بین المللی قرار داده است، پس از حملات 13 نوامبر 2015 در پاریس و انفجارهای برج البراجنه در ضاحیه بیروت، فاش کرد که این حملات تحت نظر و اشراف العدنانی انجام شد.
وزارت امورخارجۀ آمریکا در مه 2015، مبلغ 5 میلیون ریال به عنوان جایزه درمقابل دریافت اطلاعات دربارۀ العدنانی تعیین کرد.
سایت خبری "اعماق" وابسته به داعش سرانجام دیشب (سه شنبه) کشته شدن العدنانی در حلب را تأیید کرد.

پربیننده ترین خبرها