عکس: 17 آزمایش اتمی فرانسه در الجزایز با 42 هزار کشته

عکس: 17 آزمایش اتمی فرانسه در الجزایز با 42 هزار کشته
جمعه 12 شهريور 1395 - 09:44

آزمایش های هسته ای سطحی و زیر سطحی که فرانسه ده ها سال پیش در الجزایر انجام داده بود، افزون بر گرفتن جان ده ها هزار الجزایری، آثاری برجا گذاشته است که تا هزاران سال باقی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، رئیس بنیاد ملی ارتقای بهداشت و توسعه تحقیقات الجزایر اعلام کرد اثرات مخربی که آزمایش های هسته ای فرانسه در صحرای بزرگ کشورش برجای گذاشته است، هزاران سال باقی خواهد ماند.
روزنامه "الشروق"، روز پنجشنبه، به نقل از مصطفی خیاطی رئیس بنیاد ملی ارتقای بهداشت و توسعه تحقیقات الجزایر نوشت: "مردم منطقه رقان در بخش بیابانی جنوب غرب الجزایر روز 13 فوریه 1960 با صدای انفجاری مهیب که قدرتش معادل قدرت انفجار 70 بمبِ شبیه بمب هیروشیما بود، هراسان از خواب بیدار شدند".
خیاطی گفت: "فرانسه منطقه رقان را به میدان آزمایش های هسته ای خود تبدیل کرده بود".
او افزود: "فرانسه از سال 1960 تا سال 1966 حدود 17 آزمایش هسته ای در مناطق بیابانی الجزایر اجرا کرد. این آزمایش ها جان 42 هزار نفر از مردم را گرفت، هزاران نفر را نیز به بیماری های ناشی از تشعشعات هسته ای گرفتار کرد و آسیب های زیادی نیز به محیط زیست و مردم وارد کرده است".

 


فذانسه روز 13 فوریه 1960 در منطقه رقان که منطقه حمودیا نیز نامیده می شود، اولین بمب هسته ای پُرقدرت خود را به نام " موش صحرایی آبی" منفجر کرد و ده ها هزار قربانی انفجار این بمب به موش های آزمایشگاهی کارشناسان اسرائیلی و فرانسوی تبدیل شدند.

 


ژنرالی فرانسوی به نام لافو اذعان می کند که منطقه رقان ژوئن 1957 به عنوان منطقه اجرای اولین آزمایش هسته ای انتخاب شد و از سال 1958 مقدمات اجرای آزمایش آغاز شد.
هزینه اولین آزمایش هسته ای فرانسه در صحرای بزرگ الجزایر یک میلیارد و 260 میلیون فرانک بود که فرانسه این مبلغ را براساس توافقنامه همکاری هسته ای خود با اسرائیل از تل آویو دریافت کرده بود.

 


فرانسه هنوز از افشای جزئیات 17 آزمایش هسته ای خود در مناطق بیابانی الجزایر امتناع می کند و عذرخواهی نکرده است. همچنان که به جنایاتی که در این آزمایش ها مرتکب شده است، هم اذعان نمی کند و از پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان سر باز می زند.

214-220

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها