تنها کشوری که برای هزاران کشته، کمیتۀ حقیقت‌یاب تشکیل نداد

سه شنبه 16 شهريور 1395 - 14:38

عربستان سعودی، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل کمیتۀ حقیقت یاب در خصوص #فاجعه_منا را رد کرد؛ اما مسئولان حج ایرانی بر پیگیری این موضوع تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، مسئولان حج ایرانی، کمیته های متعددی برای پیگیری پروندۀ شهدای فاجعۀ منا تشکیل دادند، هرچند با توجه به قطع روابط ایران و عربستان، این پیگیری ها دشوار است.

با وجود گذشت حدود یک سال از فاجعۀ منا که به شهادت هزاران تن از حجاج بیت الله الحرام، از جمله صدها تن از حجاج ایرانی منجر شد، هنوز پشت پردۀ این فاجعۀ روشن نشده است.

در طول یک سال گذشته، جمهوری اسلامی تلاش های گسترده ای برای مشخص شدن حقایق این فاجعه به کار بست، که از میان آن ها می توان تلاش برای مشخص کردن شمار شهدا است، اما عربستان سعودی با سنگ اندازی در برابر این تلاش ها، از نتیجه گرفتن این تلاش ها جلوگیری کرده است.

"علی قاضی عسکر" نمایندۀ ولی فقیه در امور حج به خبرنگار شبکه العالم گفت: از نظر حقوقی، ابتدا باید با عربستان سعودی بر سر پرداخت خونبها به خانواده های شهدا به توافق برسیم و اگر عربستان به این درخواست تن ندهد، از طریق محافل بین المللی، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

"سعید اوحدی" رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز در این خصوص گفت: آن چه در فاجعۀ منا اتفاق افتاد، سوء مدیریت مسئولان سعودی را نشان می دهد.

وی افزود: ایران، بر ضرورت تاسیس کمیته حقیقت یاب با مشارکت نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی که از این فاجعه مصیبت دیده اند، تاکید کرد، اما عربستان سعودی با این درخواست مخالفت کرد و بر مخالفت خود پافشاری می کند.

به گفتۀ مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران، آماری که عربستان دربارۀ کشته های این فاجعه ارائه داد، واقعی نبود و ایران توانست از طریق تماس های متعددی که با وزارت بهداشت عربستان داشت، از کشته شدن دستکم 7 هزار و 400 تن از حجاج در این فاجعه، پرده بردارد.

"حسین ذوالفقاری" معاون امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از وقوع فاجعه منا، کمیته هایی متشکل از نمایندگان وزارت خارجه و قوۀ قضائیه و سازمان حج و وزارت اطلاعات و برخی دیگر از نهادهای ذیربط تشکیل شد و اسنادی جمع آوری کردند که آن ها را در اختیار وزارت امورخارجه کشورمان قرار دادند تا به پیگیری این پرونده بپردازد.

پس از گذشت یک سال از فاجعه منا، لجبازی عربستان و عدم اعتراف این کشور به کوتاهی و عدم مسئولیت پذیری، سبب شده است که جزئیات این فاجعه، همچنان پنهان بماند.

205

پربیننده ترین خبرها