کمالوندی: 100/000 سو در 1/5 سال؛ پاسخی به غرب

کمالوندی: 100/000 سو در 1/5 سال؛ پاسخی به غرب
يکشنبه 21 شهريور 1395 - 22:07

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با شبکۀ العالم، افق توسعۀ صنعت هسته ای کشور را تبیین کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در برنامۀ «مِن طهران» شبکۀ العالم، دربارۀ برنامۀ احداث دو نیروگاه جدید اتمی گفت: «دو نیروگاه جدید دنباله نیروگاهی است که قبلا در بوشهر ساخته شده بود. قرار است هر یک از اینها 1057 مگاوات ظرفیت داشته باشد».

کمالوندی دربارۀ افق توسعۀ نیروگاه های اتمی کشور افزود: «ظرفیت اسمی در کشور 75 هزار مگاوات است، که بناست در 15 تا 20 سال آینده آن را حداقل تا 100 تا 110 هزار مگاوات افزایش دهیم. باید هر سال 5 تا 10 هزار مگاوات افزایش یابد. حتی اگر دو نیروگاه جدید داشته باشیم با نیروگاه فعلی که 3000 مگاوات باشد باز هم از برنامه خیلی عقب هستیم. امیدواریم درباره احداث نیروگاه های بیشتری در آینده با روسیه و دیگر کشورهای جهان به توافق برسیم».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دربارۀ منافع جانبی احداث نیروگاه های جدید نیز گفت: «این نیروگاه ها برای منطقه مهم است و باعث ایجاد اشتغال خواهد شد. بخش مهمی از کار هم باید توسط ایران انجام شود به ویژه که نیروگاه ها از نظر تکنیکی بسیار پیشرفته هستند».

مذاکره برای احداث نیروگاه با همه؛ اولویت با روسیه
کمالوندی دربارۀ مذاکرات انجام شده با طرف های خارجی برای احداث نیروگاه های جدید گفت: «اکنون با کشورهای اروپایی دیگر نیز صحبت می کنیم اما معتقدیم کار نباید متوقف شود. ما با روسها درباره این دو نیروگاه از 3 سال قبل صحبت کرده ایم، به ویژه که مذاکره درباره احداث نیروگاه اعم از کلیات و جزییات بسیار وقت می خواهد. همچنین ما با اروپا به خاطر تحریم های ظالمانه مشکل داشتیم که 7 – 8 ماه است که این تحریم ها لغو شده یا در حال لغو شدن است. امیدواریم پس از فراهم شدن زمینه با کشورهای اروپایی و غیر اروپایی مانند ژاپن و کره مذاکره کنیم. علاوه بر رابطه خوبی که با روسیه و چین داریم، ما خود را به یک کشور خاص محدود نمی کنیم، اما وقتی روسیه با ایران همکاری کرده و حتی مدتها نیز تحت فشار بوده طبیعی است که ما به این شریک خود اعتماد کنیم و بنای کار بیشتری را بگذاریم. روسها جای خوبی را در صنعت اتمی ما خواهند داشت».

حفظ ذخایر استراتژیک نفتی با انرژی اتمی
کمالوندی دربارۀ اهمیت حفظ منابع استرتژیک نفتی برای دهه های آینده با اتکا به استفاده از انرژی هسته ای تأکید کرد: « نفت یک ماده اولیه بسیار حیاتی هست که باید حفظ شود نه اینکه سوزانده شوند. بنابراین هم به نفع ما و هم به نفع کشورهای دنیا است که منابع محدود نفت و گازی را که داریم حفظ کنیم و از آن استفاده بهینه کنیم. با روند فعلی کمتر از 70 سال دیگه در دنیا ما نفت و گاز نخواهیم داشت. پس هم به نفع ماست و هم به نفع دنیاست که ما بتوانیم منابع دیگر انرژی را پیدا کنیم و از آن استفاده کینم». او در توضیح این نکته افزود: «هر نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی به شما کمک می کند که یازده میلیون بشکه نفت صرفه جویی کنید؛ چون در نیروگاه های هسته ای میزان مصرف سوخت بسیار بسیار کمتر است. پس ما علاوه بر اینکه یک مشکل محیط زیستی را می توانیم حل کنیم، با همین دو نیروگاهی که ما داشتیم به اضافۀ نیروگاه سوم، ظرف 8 تا 10 سال آینده، 33 میلیون بشکه نفت در سال صرفه جویی خواهیم کرد که میزان زیادی است».

کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و کشاورزی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دربارۀ برخی حوزه های دیگر که اکنون در کشور از انرژی اتمی استفاده می شود نیز گفت: «ما در حوزه های غیر از تولید برق هم از این انرژی استفاده می کنیم. در حوزه پزشکی انواع داروهای ایزوتوپ در کشور تولید می شود. در حوزه کشاورزی در اصلاح بذر و نگهداری محصولات برای مدت طولانی از این انرژی استفاده می کنیم».

نیروگاه بوشهر از امن ترین هاست؛ به شایعات توجه نکنید 
 وي دربارۀ طرح ادعاي ناامن بودن نيروگاه بوشهر از سوي همسايگان جنوبي گفت: «مي توانيم بگوييم كه نيروگاه بوشهر از ايمن ترين نيروگاه هاي دنياست و از تكنولوژي ايمني غربي و شرقي به صورت توأمان استفاده مي كند. اما بعضي كشورها شايعاتي را منتشر مي كنند كه نبايد گول آن را خورد. چون قبل از آنها، حفظ امنيت خودمان براي ما مهمتر است».

امکان بازگشت به عقب در توافق هسته ای

كمالوندي دربارۀ ميزان پايبندي طرفين در توافق هسته اي گفت: «آژانس انرژي هسته اي تا كنون سه گزارش ارائه داده و پايبندي ايران در اين گزارش ها تأييد شده است. طرف مقابل بعضا زياده خواهي هايي داشت و مواردي را فراتر از برجام مطرح كرده است كه با مخالفت ما روبرو شده است».
وي افزود: «ما هنگام توافق به اين نكته هم فكر كرديم كه طرف مقابل به تعهدات خود پايبند نماند از اين رو تمهيدات لازم را انديشيديم و هيچ محدوديتي را به صورت بلند مدت يا ابدي قبول نكرديم. شرايط به نحوي است كه بازگشت به عقب ممكن باشد. مثلا در حوزۀ غني سازي حتي اين ظرفيت وجود دارد كه ظرف يك سال و نيم ظرفيت غني سازي را به صدهزار سو برسانيم. در حوزۀ آب سنگين هم يكي از رآكتورها به فعاليت خود ادامه مي دهد و ما محصولات آن را به آمريكا فروخته ايم و به زودي به روسيه هم خواهيم فروخت. اما رآكتور دوم نيز اگر قرار باشد قلب و مخزنش تغيير یابد و بازسازی شود، خودمان هم مي توانيم اين كار را انجام دهيم».
 

پربیننده ترین خبرها