زلزله سیاسی در بلژیک؛

ویدیو؛ "خطر" حضور عربستان در مرکز بروکسل

جمعه 26 شهريور 1395 - 18:47

بروکسل، العالم - هشدار محافل رسانه‌ای بلژیک درباره گسترش پدیده افراط گرایی وهابیت سعودی در این کشور، در محافل سیاسی بلژیک (اعم از دولت و اپوزیسیون) موجی از نگرانی به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار العالم از بروکسل، رسانه های بلژیک با اشاره به شهرت محله مولنبیک بروکسل در پرورش و صدور عاملان حمله های تروریستی به پاریس و بروکسل و جذب و اعزام عناصر تکفیری به سوریه، نوشتند: عربستان در دو قدمی بروکسل است.
در روزهای اخیر، آنچه در رسانه های این کشور بیش از هر موضوع دیگر جنجال به پا کرده این است که "وهابیت و سلفی گری آزادانه در این کشور جولان می دهند" در این رسانه ها تصریح شده است که منظور، دقیقا "عربستان سعودی" است، نه اتباع مراکش یا هر کشور دیگر.
محافل رسانه ای بلژیک اذعان کرده اند که عربستان با همه هویت وهابی گری خود، در 200 متری میدان بزرگ بروکسل جولان می دهد. آنها عربستان را به دلیل حمایت از افراطی گری و تکفیر، مسئول بر هم خوردن ثبات در بلژیک و اروپا دانسته اند.
این اعتراف ضمن اینکه محافل رسانه ای و سیاسی بلژیک را به خود مشغول کرده است و آنها را به این فکر انداخته است که تا دیر نشده فکری برای مهار نفوذ و رخنه عربستان در این کشور بکنند، گفتمان معمول بلژیک را هم که پیوسته مبتنی بر نادیده گرفتن حوادث جاری بوده است دستخوش تغییرات بی سابقه کرده و به این نتیجه رسانده است که کشور امروز در معرض خطری جدی است که ثبات آن را به خطر انداخته است. گو اینکه مسئولین و محافل رسانه ای سیاست مقامات مسئول بلژیک را مسئول اوضاع کنونی کشور دانسته اند.
"هاروی وان لایتام"، از رهبران حزب ملت بلژیک به خبرنگار العالم گفت: "مسئولین ذی ربط مسئول گسترش موج تروریسم در اروپا هستند. به نظر من این موج همچنان ادامه دارد. سیاستمداران بلژیکی و دیگر کشورهای اروپایی به خوبی از نقش عربستان در حمایت از تروریسم آگاهند اما همیشه آن را نادیده گرفته اند."
محله مولنبیک، کانون تجمع تروریست هایی است که حمله های پاریس و بروکسل را اجرا کرده اند. این محله بنا به تعبیری همان عربستان وهابی است که فقط 200 متر از مرکز بروکسل فاصله دارد.
گفته می شود در اینجا، اصلا منظور اکثریت عرب مسلمان و یا اتباع مراکشی مقیم این محله نیستند بلکه منظور یک گروه خاص از پیروان مکتب وهابیت عربستان است.
یک روحانی به نام شیخ حیدر مهاجر نیز به خبرنگار العالم گفت: "عربستان، کانون فساد است این کشور از دیر باز عامل اصلی تمام جنایات تروریستی بوده و باعث شده است که جامعه بلژیک از اسلام بیزار شوند، این کشور فاسد از 30 سال پیش تروریسم را (در قلب این کشور) کاشته است."
البته به تازگی انتشار اخباری دال بر کشف نفت در بروکسل، باعث شیوع جوک هایی در محافل مردمی این کشور شده است که نفت و پول عربستان را به باد تمسخر گرفته اند.
کریم باغستانی، خبرنگار العالم در بروکسل گفت: در چنین شرایطی، ورود مبلغان مذهبی و امامان جماعت وهابی به بلژیک بسیار دشوارتر خواهد شد. به نظر می رسد که این اقدام بخشی از تدابیر سخت گیرانه تر برای مهار نفوذ و رشد خطر عربستان در بلژیک و سایر کشورهای اروپایی است.

پربیننده ترین خبرها