روسیه: پایبندیِ ‌یکجانبه ‌‌به ‌آتش‌بس بی‌فایده ‌است

روسیه: پایبندیِ ‌یکجانبه ‌‌به ‌آتش‌بس بی‌فایده ‌است
دوشنبه 29 شهريور 1395 - 22:27

روسیه اعلام کرد که پایبند ماندنِ یکجانبۀ دولت سوریه به توافقنامۀ آتش بس با گروه های مسلح در این کشور، بی فایده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سپهبد "سرگئی رودسکوی" رئیس مدیریت عملیات در ستاد کل ارتش روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که واشنگتن و گروه های مخالف سوری، هیچ یک از بندهای توافقنامۀ اخیرِ ژنو دربارۀ آتش بس در سوریه را اجرا نکردند.

رودسکوی مهم ترینِ بندِ توافق که آمریکا و مخالفانِ سوریِ وابسته به این کشور آن ها را اجرا نکردند، "متمایز نکردن گروه های میانه رو از جبهه النصره" اعلام کرد و افزود: از آن بدتر این که اکنون شاهد ادغام گروه های مخالف میانه رو با جبهه النصره در یک تشکیلات واحد و آماده سازی برای حملات مشترکشان هستیم.

وی در ادامه گفت: در پاسخ به اتهامات جان کری وزیر خارجۀ آمریکا به نیروی هوایی سوریه و ادعای بمباران بی هدف مناطق؛ تاکید می کنم که نه نیروی هوایی سوریه و نه  نیروی هوایی روسیه، در تمام مدت هفتۀ گذشته، هیچ یک از مناطق مندرج در توافقنامۀ ژنو را بمباران نکردند و تاکنون هیچ کس هیچ گونه دلیلی در اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

رودسکوی با تاکید بر این که طرف های سوری و روسی همه تعهداتِ خود در چارچوب توافقنامۀ ژنو را اجرا کردند؛ گفت: البته روسیه تاکنون به درخواست واشنگتن این تعهدات را فاش نکرده است. اما در هر صورت، تعهدِ یکجانبۀ دمشق به آتش بس بی فایده است، زیرا گروه های مسلح آن را نقض می کنند.

وی عقب کشیدن جنگ افزارهای سنگین ارتش سوریه از کاستلو را یادآوری کرد که به سبب اقدامات تحریک آمیز گروه های مسلح، ارتش سوریه دوبار مجبور شد به کاستلو برگردد.

این مقام نظامی روسی، موانع در برابر رسیدن کمک های بشردوستانه به شرق حلب را ناشی از عقب نشینی نکردنِ گروه های مسلحِ وابسته به آمریکا از اطراف کاستلو و همچنین سرپیچی کردن از مجهز کردن پست ایست بازرسیِ مورد توافق در جادۀ کاستلو و تحویل آن به هلال احمر سوریه بر پایه توافقنامۀ ژنو اعلام کرد.

وی در همین زمینه، یادآوری کرد که روسیه، پست ایست بازرسی غرب کاستلو را مجهز کرد و آن را به هلال احمر سوریه واگذار کرد تا زمینۀ عبور کمک های بشردوستانه و خودروهای غیرنظامی فراهم شود.

رودسکوی تصریح کرد که گروه های مسلح، از زمان اجرای آتش بس، 302 بار آن را نقض کردند و در این مدت، 63 غیرنظامی را کشتند و 252 نفر را زخمی کردند. در فاصلۀ 24 ساعت گذشته، 153 نظامی ارتش سوریه و 10 غیرنظامی سوری، به سبب بمباران حلب توسط گروه های مسلح، کشته شدند.

رئیس مدیریت عملیات در ستاد کل ارتش روسیه همچنین فاش کرد که آمریکا، هیچ اهرم فشاری علیه گروه های میانه روی مسلح ندارد و هیچ اطلاعی از اوضاع در سوریه ندارد و حملۀ هوایی اخیری که ائتلاف بین المللی ضد پایگاه های ارتش سوریه انجام داد، بهترین گواهِ این مدعاست.

205-9 

 

پربیننده ترین خبرها