اظهارات بشار اسد در باره حمله امریکا به دیرالزور

اظهارات بشار اسد در باره حمله امریکا به دیرالزور
پنج‌شنبه 1 مهر 1395 - 20:29

العالم - رئیس جمهوری سوریه حمله هوایی امریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را که دهها کشته و مجروح به جا گذاشت، عمدی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بشار اسد در مصاحبه با رسانه آمریکایی که مشروح آن در خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) منتشرشد، تاکید کرد که این حمله تصادفی نبود و بمباران  جنگنده های آمریکایی بیش از یک ساعت به طول انجامید.

وی ادامه داد که «شما یک کار اشتباه را برای بیش از یک ساعت انجام نمی‌دهید. موضوع بعدی آن است که آنها به یک مرکز کوچک و ساختمان حمله نکردند بلکه به یک مکان بزرگ ارتش سوریه حمله کردند. جدای از آن، اعضای داعش بلافاصله پس از حملات به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور، به مواضع ارتش حمله کردند. خوب آنها(داعشی‌ها) از کجا می‌دانستند که آمریکا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده که بلافاصله به آنجا حمله کرده و توانستند یک ساعت بعد، آنجا را به کنترل خود دربیاورند. در نتیجه این حملات امریکا، قطعا عامدانه و عمدی بوده و نه غیرعمدی».

جنگنده های آمریکا 27 شهریور ماه  امسال با حمله به مواضع نظامیان سوریه ای در اطراف دیرالزور 83 نظامی را کشته و افزون بر صد نفر را مجروح کردند.پس از بمباران این منطقه ترویست های داعش به پیشروی پرداخته و بر جبل الثرده در اطراف فرودگاه دیرالزور مسلط شدند.

بشار اسد در بخشی از این گفت و گو در باره آمادگی کشورش برای پذیرش مجدد آتش بس گفت که دولت سوریه آماده برقراری آتش بس در این کشور است اما مشکل اینجا سوریه یا روسیه نیستند بلکه مشکل برای این کار، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی و تروریست‌ها هستند. این اولین باری نیست که این کشورها و گروه‌های تروریستی و وابسته به القاعده مانع از اجرای چنین توافقاتی می‌شوند.

وی درباره امکان همکاری آمریکا و روسیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه وجود ، بیان کرد: از نظر عملی، امکان این کار وجود دارد اما در عرصه واقعیت، این امکان وجود ندارد چرا که آمریکا اراده‌ای برای مقابله با النصره و حتی داعش ندارد چرا که معتقد است می‌تواند از آنها به عنوان کارت و برگ بازی برای پیش بردن دستور کار خود بهره ببرد.من به این موضوع اعتقاد ندارم که آمریکا آماده همکاری با روسیه برای جنگ با تروریسم، داعش و النصره باشد.

در ادامه خبرنگار از موضع آمریکا در قبال حمله به کاروان امدادی سازمان ملل در سوریه سوال کرد؛ حمله‌ای که واشنگتن علی رغم اظهارنظر صریح مسکو، روسیه را به انجام آن متهم کرده است.

بشار اسد ضمن رد هرگونه دست داشتن روسیه یا سوریه در حمله به کاروان امدادی سازمان ملل، تاکید کرد که «این یک ادعا» است و هر آنچه که آمریکایی‌ها درباره اتفاقات در سوریه می‌گویند «دروغ» است و پایه‌ای در واقعیت ندارد.

وی در ادامه و با اصرار خبرنگار که گفت «خوب چه کسی مسئول این حملات است»، جواب داد: «آن کاروان در منطقه ستیزه‌جویان و منطقه‌ای که در کنترل تروریست‌ها قرار داشت، بود. خوب اولین کسانی که باید به آنها اتهام زد، افرادی هستند که در دور و بر آن هستند».

بشار اسد تاکید کرد که این تروریست‌ها بودند که با موشک به کاروان حمله و شلیک کردند. رئیس‌جمهوری سوریه همچنین ابراز داشت که ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان به نفع دولت سوریه است و حمله به کاروان کمک‌ها دقیقا همان خواست تروریست‌ها است.

بشار اسد در پاسخ به سوال خبرنگار آسو شیدپرس که درباره اتهام‌هایی که به دولت سوریه درباره حملات شیمیایی در این کشور زده می‌شود، سوال کرد و اینکه آیا اینها تنها «اتهام‌زنی‌های مخالفان شما است؟، گفت که اولین حمله شیمیایی در سوریه تقریبا سه سال قبل در حلب انجام شد و دولت سوریه اولین کسی بود که از سازمان ملل برای تحقیق در این باره دعوت کرد اما آمریکا با این کار مخالفت کرد چرا که می‌دانست با مشخص شدن نتیجه تحقیق معلوم می‌شد که تروریست‌ها این کار را کردند.

وی تاکید کرد که در تک تک موارد مشابه درباره حملات شیمیایی در سوریه، دمشق خواستار تحقیق درباره این حملات شده و همچنان بر این موضع تاکید دارد اما آمریکا دارد با تحقیق درباره حملات مخالفت می‌کند.

رئیس‌جمهور سوریه در خصوص «اشتباهات انجام شده» در این کشور گفت: «ببینید همه دولتها و همه افراد اشتباه می‌کنند. وقتی شما در جنگ هستید شما اشتباهات بیشتری هم مرتکب می‌شوید. این یک چیز طبیعی است. اما اتهاماتی که علیه سوریه مطرح می‌شود، بی اساس هستند».

او افزود: «وقتی می‌گویند بمب‌های بشکه‌ای، خوب منظورشان چیست؟ اصلا بمب‌های بشکه‌ای چه هستند؟ آنها فقط از این لفظ که خیلی شیطانی است استفاده می‌کنند تا بگویند که مردم به طرز نامتعارفی کشته می‌شوند چرا که هر چقدر رسانه‌ها خونریزی بیشتر را به تصویر بکشند، بیشتر به چشم می‌آیند. آنها می‌گویند بمب بشکه‌ای. خوب بمب بمب است و همه بمب‌ها برای کشتن هستند اما موضوع بر سر نحوه استفاده از آنها است. شما از تسلیحات برای دفاع از غیرنظامیان و کشتن تروریست‌ها استفاده می‌کنید. خوب این نقش طبیعی هر ارتشی در جهان است. ارتش سوریه غیرنظامیان را نمی‌کشد و اینها اتهاماتی بی اساس است».

اسد در ادامه گفت: «در عالم واقعیت، موضوع آن است که ارتش سوریه غیرنظامیان و مردم را نمی‌کشد. چنین کاری سودی هم برای دولت و ارتش سوریه ندارد. ما اگر چنین کاری می‌کردیم چطور می‌توانستیم بیش از 4 یا 5 سال یا بیشتر در برابر فشارهای غرب، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همه کشورهایی که در برابر ما هستند، بایستیم. جز این است که ما باید به مردم سوریه متکی باشیم».

در ادامه این مصاحبه خبرنگار آمریکایی سوال کرد اگر اینطور است که شما می‌گویید چرا هزاران نفر از مردم سوریه به عنوان مهاجر این کشور را ترک کرده‌اند؟

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که واقعیات میدانی آن است که به محض آنکه شهر و منطقه‌ای از دست تروریست‌ها آزاد شده، مردم به آنجا برگشته‌اند اما بله بسیاری هم از کشور رفته‌اند.

او در توضیح دلیل خروج این تعداد از کشور گفت: «اول از همه، دلیل آن، خود جنگ و منطقه‌ای که در کنترل تروریست‌ها است. دوم، آنها از شرایط سختی که به دلیل تحریم‌های غرب وجود دارد، از کشور فرار می‌کنند. بسیاری از سوریه به دلیل خود جنگ نمی‌روند بلکه به دلیل عواقب و نتایج جنگ این کار را می‌کنند. در نتیجه دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد».

اسد ادامه داد: «بسیاری از سوری‌هایی که از کشور رفتند، در انتخابات قبلی سوریه که در دیگر کشورها شرکت داشتند به دولت سوریه رای دادند».

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه اظهارنظر خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه چرا شما تعهد خود در آتش‌بس برای رسیدن کمک‎های انسانی به مناطق تحت محاصره عمل نمی‌کنید را اینطور پاسخ داد: «ببینید طی 2 یا 3 سال اخیر بسیاری از کمکها به مناطق مختلف ارسال شده خوب چرا اکنون ما بخواهیم مثلا در حلب مانع این کمکها شویم. این مساله، یک موضوع متناقض خواهد بود. ما از محل بودجه دولت سوریه در حال ارسال کمکهای مختلف از قبیل کمکهای دارویی و غذایی به اماکنی هستیم که در محاصره تروریست‌ها هستند. خوب چطور است که ما همزمان بخواهیم ساکنان دیگر مناطق را به قحطی و گرسنگی بکشانیم».

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر طی چند سال گذشته مناطقی در حلب بوده که تحت محاصره ارتش سوریه بوده و غذا به آنها نرسیده اما دائم در حال حملات به ارتش هستند، خوب آنها چطور سلاح دریافت کرده‌اند اما غذا برای خوردن ندارند. این مساله از نظر منطقی، متناقض است.

اسد در ادامه با تاکید بر اینکه من کاملا آماده دیدار از حلب هستم، تاکید کرد که بله خرابی در حلب گسترده است اما یک روزی جنگ پایان خواهد یافت و ما کشور خود را دوباره خواهیم ساخت. موضوع دردناک این خرابی‌ها و خون‌هایی است که ریخته می‌شود و این موضوعی است که ما هر روزه و هر ساعت به آن فکر می‌کنیم اما سوال آن است که مقامات غربی با دیدن این خرابی‌ها و خونریزی‌ها که دست آنها در آن آغشته است، چه حسی پیدا می‌کنند؟

خبرنگار آمریکایی بار دیگر به سراغ موضوع سوری‌هایی که از کشور رفته‌اند، رفت و نظر بشار اسد را در این باره جویا شد. رئیس‌جمهور سوریه در جواب تاکید کرد که «من مطمئنم» آنها با مهیا شدن شرایط زندگی در سوریه به کشورشان برخواهند گشت.

خبرنگار آمریکایی پرسید: «زمان آن کی خواهد بود و این موضوع کی اتفاق خواهد افتاد؟».

اسد گفت: «اگر شما به این موضوع از منظر و فاکتور عوامل داخلی سوریه نگاه کنید، من به شما خواهم گفت که خیلی به زودی(چنین خواهد شد) چند ماه(به طول خواهد انجامید). من درباره این موضوع مطمئن هستم و مبالغه نمی‌کنم. اما اگر شما درباره این موضوع از بعد درگیری جهانی و منطقه‌ای صحبت کنید شما درباره بسیاری از عوامل خارجی حرف می‌زنید که ما کنترلی بر آن نداریم در نتیجه(درگیری در سوریه) این موضوع ادامه خواهد یافت و هیچ کسی در جهان نمی‌توانند به شما بگوید کی این موضوع تمام خواهد شد».

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد به منظور پایان دادن به درگیری در این کشور، کشورهای حامی تروریست‌ها باید به حمایت خود از این گروه‌ها پایان دهند.

خبرنگار غربی سوال کرد: «آیا شما معتقد هستید که در عرض چند ماه شرایط در شهرها به نفع شما به گونه ای خواهد شد که مردم به شهرها برگردند؟»

رئیس‌جمهور سوریه جواب داد: «نه چون من این اعتقاد را ندارم که در عرض چند ماه اردوغان، رژیم آمریکا و دیگر رژیم‌های غربی و البته عربستان سعودی و قطر درصدد توقف حمایت از تروریست‌ها باشند. من چنین موضوعی را در عرض دو ماه آینده نمی‌بینم».

خبرنگار آسوشیتدپرس نظر آقای اسد را درباره نقش مداخله نظامی روسیه در جنگ سوریه جویا شد که او گفت: «قطعا پس از مداخله نظامی قانونی روسیه و حمایت آن از ارتش سوریه، ما احساس بسیار بسیار بهتری داشتیم و در تقابل با تروریست‌ها مناطق بیشتری را آزاد کردیم».

در ادامه خبرنگار آمریکایی از رئیس‌جمهور سوال کرد آیا شما به «تقسیم و تفکیک سوریه» فکر کرده‌اید؟

بشار اسد جواب داد: «نه ما هرگز به این فکر نکرده‌ایم و اکثریت مردم سوریه به این موضوع اعتقادی ندارند. من اعتقاد ندارم که خشونت جنگ سبب ایجاد فضایی برای تقسیم و تفکیک شده باشد. جنگ به بیشتر مردم سوریه این اعتقاد را داده که به اتحاد بیشتر از راه ادغام و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارند. مشکل تفکیک و تقسیم نیست بلکه تروریسم است».

خبرنگار آمریکایی در سوال آخر خود به سراغ انتخابات ریاست جمهوری کشور خود و تاثیر انتخاب هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ بر موضوع سوریه رفت.

بشار اسد در این باره گفت: «مشکلی که درباره نامزد آمریکایی برای ریاست جمهوری وجود دارد و من تنها راجع به این انتخابات کنونی صحبت نمی‌کنم بلکه صحبت من کلی است. آنها در دوران مبارزات انتخاباتی یک چیزی می‌گویند اما پس از پایان مبارزات و در زمان کار، اقدام معکوس آن را انجام می‌دهند. این موضوع را اکنون در قبال مقام‌های امریکایی هم می‌بینیم. آنها موقع صبح یک چیزی می‌گویند و زمان عصر چیز دیگری. خوب شما نمی‌توانید افراد را بر اساس الفاظشان قضاوت کنید بلکه باید از روی اقداماتشان قضاوت کنید».

رئیس‌جمهور سوریه افزود: «ما به اظهارات بیانیه‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و به آنها گوش نمی‌کنیم. ما باید صبر کنیم تا آنها رئیس‌جمهور بشوند و سیاست‌های آنها(نامزدهای انتخابات آمریکا) را در مقام اجرا ببینیم. ما انتظارات زیادی نداریم ما هرگز چنین انتظاراتی نداشته‌ایم. ما امید داریم که روسای جمهوری آمریکا منصف باشند و به مقررات بین‌المللی پایبند باشند و کشورهای دیگر را به پذیرش احترام متقابل، برابری و اصول مشابه سوق دهند اما همه ما می‌دانیم که این یک تفکر آرزومندانه و خیالی است».

9

پربیننده ترین خبرها