حل معمای ماهی های آوازه خوان

حل معمای ماهی های آوازه خوان
جمعه 2 مهر 1395 - 14:53

کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ایالت کالیفورنیای آمریکا روی قایق ها زندگی می کردند، شب ها صدائی از زیر آب می شنیدند و تصور می کردند که صدای پمپ های تخلیه فاضلاب یا آزمایش های نظامی یا حتی موجودات فضائی است.

به گزارش شبکه العالم؛ صدای شبانه رودخانه های کالیفورنیا متعلق به یک گونه از ماهی ها به نام " ناوبان" است و دانشمندان این نوع ماهی را در آزمایشگاه بررسی کردند تا بدانند که چرا فقط شبها به آوازه خوانی می پردازد. 
نشریه کارنت بیولوژی با انتشار نتیجه تحقیقات دانشمندان آمریکائی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که ماهی ناوبان دارای هرمونی به نام مِلاتونین است که این هرمون همچون یک ساعت شیمیائی قوی با تأثیرگذاری در بخش هائی از مغز این گونه ماهی باعث تنظیم خواب و بیداری ، تولید مثل و آوازه خوانی می شود.
پروفسور اندرو باس که ناظر تحقیقات بود، می گوید: دانشمندی به نام چارلز گرین سال 1924 ماهی ناوبان را ماهی آوازه خوان کالیفورنیا نامید و اعلام کرد که فقط جنس مذکر این گونه ماهی ها شب ها آواز می خواند. 
باس می افزاید: تحقیقات ما نشان می دهد که جنس مذکر ماهی ناوبان شب ها با آوازه خوانی جنس مؤنث را برای تولید مثل به سوی خود می کشاند و قبل از آوازه خوانی محلی را برای تولید مثل آماده می کند.
مدت آوازه خوانی جنس مذکر ماهی ناوبان کوتاه است و این ماهی زمانی از شب را برای آوازه خوانی انتخاب می کند که جنس مؤنث تمایل بیشتری برای تولید مثل داشته باشد و حیوانات شکارچی در آن نزدیکی نباشند تا آوازش را بشنوند. 
دکتر نی فِنگ از دانشگاه ییل که در این تحقیقات مشارکت کرده است ، می گوید: هرمون ملاتونین همان مکمّلی است که انسان ها برای داشتن خوابی آرام یا احساس آرامش در سفرهای هوائی طولانی مصرف می کنند ولی ترشح این هرمون در ماهی ناوبان باعث بیداری و آوازه خوانی شبانه می شود. 

214-9 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها