عربستان نگران نباشد؛ بازندۀ اصلی «جاستا» ایران است!

عربستان نگران نباشد؛ بازندۀ اصلی «جاستا» ایران است!
جمعه 9 مهر 1395 - 08:58

رئیس کمیسیون امور روابط عمومی عربستان و آمریکا (سابراک) طرح "مقابله با حامیان تروریسم" را که علیه عربستان سعودی تصویب شد، متوجه ایران دانست.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، سلمان الانصاری، رئیس لابی عربستان در آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: «از تمامی شهروندان عربستانی می خواهم تا قانون جاستا (عدالت علیه حامیان تروریسم) را بزرگ نمایی نکنند. ما و کشورمان و رهبران مان در خیر بسر می بریم و به راه خود جهت رشد و توسعه ادامه خواهیم داد».
او، همچنین، در اظهارنظری عجیب مدعی شد که «ایران بازنده اصلی قانون جاستا است». رئیس لابی سعودی ها در آمریکا خاطرنشان کرد: «موضوع بسیار حائز اهمیت در مورد قانون جاستا که برخی را شوکه خواهد کرد، این است که بزرگ ترین ضررکننده از این قانون عربستان نیست بلکه ایران است».
الانصاری در ادعای عجیب دیگری مدعی شد: «علیه ایران، دلایل محکم و احکام قضایی چند ده میلیارد دلاری وجود دارد. اما در مورد عربستان هیچ دلیلی دال بر دست داشتن این کشور در هیچ گونه اقدام تروریستی وجود ندارد».
قانون عدالت علیه حامیان تروریسم معروف به جاستا به خانواده های قربانیان حملات تروریستی، جهت گرفتن غرامت از کشورهای خارجی اختصاص دارد. اوباما برای متوقف کردن این قانون از حق وتو استفاده کرد.

۱۵ نفر از ۱۹ تن عامل حملات یازده سپتامبر که به مرگ بیش از ۳۰۰۰ تن انجامید، شهروند عربستان سعودی بودند. گرچه نقش این کشور در پشتیبانی از این حملات تا مدتها مورد بحث قرار نگرفت. اما کنگره آمریکا سرانجام روز چهارشنبه با باطل کردن وتوی باراک اوباما قانون معروف «عدالت علیه حامیان تروریسم» یا «جساتا» را رسمیت بخشید.

سخنان الانصاری دربارۀ بی تأثیر بودن این قانون بر عربستان در حالی مطرح می شود که این کشور، پیشتر، از بیم تصویب این قانون تهدید کرده بود که در صورت تصویب آن صدها میلیارد دلار سرمایه خود را از آمریکا بیرون خواهد کشید، امری که نشان می دهد عربستان به وضوح می داند که هدف اصلی این قانون است.

 

209 ـ 211

پربیننده ترین خبرها