بحران شکنجۀ زنان مغربی در عربستان

يکشنبه 18 مهر 1395 - 11:08

درپی بازگشت "لمیاء معتمد" خدمتکار مغربی از عربستان با پا درمیانی محمد ششم پادشاه مغرب، شمار دیگری از زنان مغربی خدمتکار که زیر شکنجه و بدرفتاری کارفرمایان خود در عربستان هستند، خواستار بازگشت به کشورشان شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری هسپرس مغرب، درپی بازگشت لمیاء معتمد از عربستان، درخواست های جدیدی در شبکه های اجتماعی مطرح شده است که در آن زنان خدمتکار و مهاجران زن مغربی از شاه این کشور خواسته اند که آنها را به مغرب بازگرداند زیرا در عربستان با "درد و رنج" روبرو هستند.

یکی از خدمتکاران مغربی در فایلی ویدیویی در شبکه یوتیوپ به شاه مغرب متوسل شده و از وی خواسته است تا ترتیب بازگشتشن به مغرب را بدهد.

وی در این فایل گفت که دچار مرگ تدریجی در شهر ریاض پایتخت عربستان شده است زیرا کارفرمایش پیوسته او را تهدید می کند و نمی تواند حتی با خانواده اش در مغرب تماس بگیرد.

این خدمتکار مغربی افزود: نگران است که خانواده کارفرمایش او را بکشند، و بدون اینکه کسی بفهمد، دفنش کنند.

این خدمتکار تصریح کرد: نگران است که کارفرمایاش وی را به هر چیزی متهم کند.

به گفته این خدمتکار، وی به سفارت مغرب در ریاض نیز چند بار مراجه کرده است اما راه حلی برایش پیدا نکرده اند و همه راه حل آنها این بوده است که از دست خانواده کارفرمایش فرار کند.

وی گفت: نمی داند که به کجا می تواند فرار کند.

یک خدمتکار مغربی دیگر به نام نادیه فتیحه نیز با انتشار فایلی در شبکه های اجتماعی از محمد ششم و فعالان فیسبوک و جمعیت های حقوق بشر خواست تا وی را از وضعیتی که در شهر جده با آن روبرو است، نجات دهند.

وی درحالی که اشک می ریخت، گفت که به عنوان خدمتکار نزد یک خانواده بدوی فقیر زندگی می کند، و مجبور شده است که این فایل ویدیویی را منتشر کند تا شکایت خود را از این طریق منتقل کند.

به گفته این خدمتکار، وی در وضعیت انسانی ناگواری به سرمی برد زیرا تقریبا از سه ماه پیش آواره شده و با صدقات مردم زندگی خود را سپری می کند.

این درحالی است که یک دیپلمات مسئول درسفارت مغرب در ریاض به جای کمک به این خدمتکاران به هسپرس گفت: این روند تقریبا سازماندهی شده و عمدی است و حمله ای علیه سفارت مغرب در ریاض و کنسولگری آن در جده و از بین بردن دستاوردهایی است که این کنسولگری بدست آورده است.

"لمیاء معتمد" خدمتکار مغربی که در عربستان مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار گرفت و به زندان افتاد، اخیرا پس از آزادی و بازگشت به کشورش، با لحنی آمیخته با درد و اندوه از گرفتاری شمار قابل توجهی از زنان مغربی در زندانهای آل سعود خبر داد.

لمیاء، 24 ساله و مادر یک دختر بچه به نام "هبه" پس از شرح رنج و مشکلات خود در یک فایل ویدیویی که در "یوتیوب" منتشر کرد، خاطرنشان کرد: "با وجود انتشار این فایل ویدیویی، سفارت مغرب در ریاض دخالت نکرد و حتی خبر وساطت پادشاه را هم از طریق خانواده ام در مغرب دریافت کردم.. عجیب این بود که کنسولگری مغرب در جده به من گفت که پرونده را دنبال می کند اما در کار قضایی عربستان سعودی دخالت نمی کند. "

لمیاء فاش کرد که زنان مغربی بسیاری در زندان های عربستان سعودی به سر می برند. هر یک از آنها در سکوت با مصیبت خاص خود دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: "ما در محیط زندان با رفتارهایی به شدت تبعیض آمیز، تعرض و تجاوز و انواع فشارهای جسمی و روانی رو به رو بودیم."

لمیاء در تشریح جزئیات پرونده خود گفت که در ژوئن 2015 (خرداد 94) وارد عربستان شد و در همان ماه اول در معرض انواع شکنجه ها، تهدیدها، تعرضات روانی و جسمی ارباب سعودی خود قرار گرفت. این ارباب به زور تهدید با وی ازدواج کرد. تا اینکه در نهایت مجبور به شکایت شد.

وی می گوید: با شگفتی تمام دیدم که مرا به مدت 15 روز به تیمارستانی در جده و سپس به طائف بردند.

لمیاء معتمد می گوید مسئولین سعودی او را محاکمه کردند و نکته شوک آور قضیه آنجا بود که وی فهمید بخشی از گزارش پرونده محاکمه وی حذف شده است.

او می گوید: "این بخشی از نقشه بود. آنها می خواستند ارباب سعودی را تبرئه کنند و پرونده را هر چه سریعتر مختومه اعلام کنند. چون او نفوذ زیادی در کشور خود داشت و وابسته به یک قبیله معروف بود."

لمیاء در این مصاحبه تأکید کرد که دست از تعقیب آن ارباب سعودی برنخواهد داشت.

او می گوید: "از حقم نمی گذرم، همانطور که در عربستان در برابر عذاب و شکنجه آنها صبر کردم اینجا هم صبر می کنم، و او را به هر ترتیبی که شده به خاطر تمام عذابی که به من داد پای میز محاکمه می کشانم."

لمیاء می افزاید: "در برابر موضوع قراردادهای کاری خدمتکاران زن زیر 25 سال در عربستان سکوت نمی کنم. من در آنجا زندگی کرده ام و اکنون حقیقت را به زنانی که می خواهند برای کار به آنجا بروند می گویم. در آنجا خبری از قراردادهای کاری نیست. آنجا مسئولین و مقامات را دور می زنند. به محض اینکه وارد فرودگاه آنجا می شوید تمام مؤلفه های هویتی خود را از دست می دهید. و مجبور می شوید یا تسلیم هوس های آنها شوید یا به زندان بروید."

6

پربیننده ترین خبرها