نا امیدی از سیسی؛ آل سعود در آغوش ترکیه

نا امیدی از سیسی؛ آل سعود در آغوش ترکیه
سه شنبه 27 مهر 1395 - 23:31

العالم - تارنمای انگلیسی میدل ایست آنلاین در گزارشی نوشت که سعودی ها به سمت تقویت روابط با ترکیه پیش رفته اند، در عین حال که فراز و نشیب های متعددی در روابط ریاض و آنکارا به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تارنمای میدل ایست آنلاین در گزارشی نوشت باید اعتراف کرد در سایه تغییرات فزاینده ای که در خاورمیانه جریان دارد؛ ائتلاف های مبتنی بر روابط راهبردی گاه قوت می گیرند و گاه رو به ضعف می گذارند که یکی از این دست نمونه ها روابط میان ترکیه و عربستان است.
که از سال 1929 روابط عربستان و ترکیه با توجه به رویکردهای منطقه ای و بین المللی دو کشور، رو به کاهش نهاد و هرچند در سال جاری نشانه هایی از شکوفایی دوبارۀ روابط دو کشور نمایان شد اما پیش بینی ایجاد یک ائتلاف واقعی و روابط مستحکم میان آنها زود بود که علت آن هم به ناهمگونی مواضع منطقه ای آنکارا و ریاض مربوط می شود که در پی انقلاب های موسوم به بهار عربی تا حد بحران نیز پیش رفت.
این تارنمای انگلیسی می افزاید: در واقع رجب طیب اردوغان همواره تکرار می کند که هدف نهایی ترکیه، برقراری روابط محکم با عربستان است که به نفع کل منطقه نیز خواهد بود. ملک سلمان نیز به نوبۀ خود بارها تأکید کرده است که ترکیه و عربستان موضع واحدی دربارۀ بحران سوریه دارند و کشورش با قاطعیت از ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع که ترکیه هم خواهان آن است حمایت می کند؛ اما رئیس جمهوری مصر مانع ایجاد هرگونه ائتلاف راهبردی میان دو کشور است.
میدل ایست در ادامه نوشت: برکسی پوشیده نیست که اختلاف عربستان و ترکیه بعد از کودتای نظامی و خونین مصر در جولای 2013 به اوج خود رسید زیرا نظام برآمده از آن مورد حمایت مالی، اقتصادی و سیاسی عربستان بود در حالی که ترکیه به شدت با سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر که برآمده از انتخاب مردم و فرایند دمکراسی بود، مخالف بود.
از زمان تلاش برای کودتا در ترکیه، اردوغان بارها گفته است که نمی گذارد کاری که سیسی در مصر کرد در ترکیه تکرار شود.
به رغم تلاش های عربستان برای وساطت و آشتی میان ترکیه و مصر، روابط این دو کشور بی رمق ماند. ترکیه در سال 2015 با ارائۀ طرحی، چهار شرط برای آشتی با مصر پیشنهاد کرد. نخست آن که محمد مرسی آزاد شود، دوم لغو احکام اعدام که خارج از چارچوب دستگاه قضایی برای فعالان سیاسی صادر شده است، سوم آزادی زندانیان سیاسی و چهارم لغو وتوی دیکتاتوری علیه هرگونه فعالیت سیاسی. اما سیسی هرگز این شروط را نپذیرفت.
میدل ایست آنلاین تأکید می کند که به رغم چالش های ماه های اخیر، دو موضوع مهم وجود دارد که لازم است ترکیه و عربستان با همکاری یکدیگر با تهدیدی که منافع ملی و نفوذ منطقه ای آن ها را متاثر می کند مقابله کنند.
نخست آن که آمریکا به متحدان سنی خود در منطقه پشت کرده و به دفعات، طرح ها و پیشنهادهای ترکیه را نادیده گرفته است و از سوی دیگر از دخالت روسیه در سوریه چشم پوشیده و ترکیه را در تعامل با این موضوع تنها گذاشته است.
علاوه بر این، راهبرد واشنگتن برای شکست داعش، ترکیه را دور کرده و ائتلاف آمریکا با شبه نظامیان طرفدار کردهای سوریه عیان شده است. شدت تنش ها اخیرا میان واشنگتن و آنکارا به دلیل حمایت حزب اتحاد دمکرات سوریه به رغم هشدارهای مکرر ترکیه مبنی بر ارتباط مستقیم این گروه با حزب کارگران کردستان در ترکیه افزایش یافته است.
موضوع دوم ارتباط آمریکا با عربستان است که بعد از تصویب قانون عدالت علیه تروریسم (جاستا) به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و نزدیک شدن واشنگتن و تهران بعد از توافق هسته ای هم بدترین کابوس عربستان بود که اوضاع را بدتر از گذشته کرد.
202 ـ 211

پربیننده ترین خبرها