راز سردی روابط آمریکا و عربستان

راز سردی روابط آمریکا و عربستان
چهارشنبه 28 مهر 1395 - 18:52

یک کارشناس آمریکایی گفت: روابط آمریکا و عربستان سعودی در 15 سال گذشته فراز و نشیب فراوان داشته، اما این روابط هیچ‌گاه به اندازه 3 سال اخیر پر تنش نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کریستوفر پرپل" کارشناس آمریکایی، تاکید کرد که روابط آمریکا و عربستان در 15 سال گذشته با موانع فراوانی روبرو بوده است، اما این روند در 3 سال اخیر وضعیت بسیار بدتری داشته است.

راشاتودی در گزارشی نوشت: کریستوفر پرپل معاون رئیس مرکز مطالعات دفاعی و سیاست خارجی (کاتو) در آمریکا خاطرنشان کرده است که تنش های اخیر در روابط دو کشور ناشی از اختلافات شدید در خصوص نوع تعامل دولت اوباما با خاورمیانه از جمله مساله داعش در عراق و سوریه، مواضع این کشور در قبال تحرکات مردمی در شمال آفریقا و خاورمیانه و تلاش کاخ سفید برای برقراری تماس با تهران بوده است.

این کارشناس آمریکایی به نقل از "اسکات شین" نویسنده روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که سعودی ها در حالی با القاعده و داعش مقابله می کنند که برخی افکار و رفتارهای این دو گروه، نشأت گرفته از سعودی‌هاست.

پرپل در ادامه به سیاست تبلیغی وهابی سعودی اشاره کرده و به اظهارات "فرح پاندیث" مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا و مامور برقراری تماس با اقلیت های مسلمان سراسر جهان در خصوص این رویه سعودی استناد می کند که جهان را به جدی بودن برای نابودی افکار و عقاید افراطی ها فرا خواند و در نیویورک تایمز نوشت: اگر سعودی ها دست از این قبیل کارهای خود برندارند، باید با عواقب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن مواجه شوند.

این کارشناس آمریکایی با اشاره به سردی احساسات جامعه آمریکا در قبال سعودی ها، می گوید: هرچند تحقیقات 28 صفحه ای کنگره آمریکا از سال 2002 ادله قاطعی درباره دست داشتن مقامات سعودی در حوادث یازدهم سپتامبر ارائه نکرد، اما دست کم انگیزه تصویب قانون "اجرای عدالت در حق حامیان تروریسم" را ایجاد کرد؛ قانونی که به خانواده قربانیان حوادث یازدهم سپتامبر اجازه خواهد داد که علیه حکومت سعودی شکایت کنند.

وی در پایان موضع مخالفان قانون "جاستا" را بیان توجیهات "لیندسی گراهام" سناتور جمهوری‌خواه توصیف کرد که گفت: "منافع آمریکا و سعودی ها در اغلب موارد با هم مطابقت دارد، خاورمیانه منطقه ای بسیار پیچیده است، اما واقعیت این است که دولت سعودی اطلاعات محرمانه منطقه را با آمریکا تقسیم می کند.. و این موجب تامین امنیت آمریکا می شود. عربستان همواره در موارد متعدد به آمریکا اجازه داده است که از پایگاه های هوایی این کشور استفاده کند، عربستان متحد مهم آمریکا علیه آرمان‌های ایران است".

213

پربیننده ترین خبرها