دادگاه لاهه، ارتش آمریکا را محاکمه می‌کند

دادگاه لاهه، ارتش آمریکا را محاکمه می‌کند
سه شنبه 11 آبان 1395 - 15:05

دادگاه جنایات بین المللی لاهه، رسیدگی به جنایت ضد بشریت و جنایت‌های جنگی ارتش آمریکا در افغانستان را آغاز می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجلۀ "فارین پالیسی" به نقل از منابع خود نوشت که دادگاه جنایات بین المللی لاهه، درصدد است، تحقیقاتی گسترده و فراگیر در زمینۀ جنایت ضد بشریت و جنایت های جنگی انجام دهد که ارتش آمریکا مظنون به ارتکاب آن ها در افغانستان است.

فاتو بنسودا دادستان کل دادگاه لاهه

به نوشتۀ این مجله، "فاتو بنسودا" دادستان کل دادگاه لاهه، طی هفته های آینده، تحقیقات در این زمینه را آغاز خواهد کرد و پیش بینی می شود که آغاز این تحقیقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر آینده باشد. با این حال، مسئولان آمریکایی اخیراً در خصوص بررسی احتمالی این پرونده و تحقیقات گسترده دربارۀ آن به دادگاه لاهه مراجعه و ابراز نگرانی کردند.

گزارش ها حاکی از آن است که بازرسان، تاکنون چندین مورد بدرفتاری نظامیان آمریکایی با زندانیان در افغانستان را در فاصلۀ سال های 2003 تا 2005 ثبت کرده اند، اما مقامات آمریکا، هیچ اقدامی در جهت رسیدگی به این موارد انجام نداد.
اما دادگاه جنایات بین المللی، سال گذشته در گزارشی اعلام کرد: گمان می رود که این جنایت ها با قساوت و سنگدلی ارتکاب شدند و عزت انسانی قربانیان این جنایت ها پایمال شده است.

 

ویرانه به جامانده از بیمارستانِ پزشکان بدون مرز در افغانستان

مجلۀ فارین پالیسی همچنین فاش کرد که بنسودا، احتمالاً تحقیقاتی جداگانه در خصوص بمباران شهر قندوز در اکتبر سال 2015 نیز انجام دهد. در این واقعه، جنگنده های آمریکایی بیمارستانِ سازمانِ "پزشکان بدون مرز" را بمباران کردند که بر اثر آن، دستکم 42 تن از بیماران و پرسنل بیمارستان، کشته شدند.

205

پربیننده ترین خبرها