تحلیل رئیس جمهور از علت سقوط موصل

تحلیل رئیس جمهور از علت سقوط موصل
شنبه 15 آبان 1395 - 11:06

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها محافظت کند و جامعه امنی برای ما به وجود آورد آن است که در کشور گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم گشایش بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در محل مصلای تهران، در بخشی از سخنان خود تصریح کرد، امروز منطقه ما شرایط پیچیده‌ای دارد و ما نیازمند امنیت هستیم، شاید تعبیرات مختلفی شود یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود و دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی و‌ امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.

وی افزود، واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن مواجه است یعنی عمدتا تروریسم، گروه‌هایی که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی، گروه‌هایی که با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌اند، در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها حفاظت کند و جامعه امنی را برای ما به وجود آورد آن است که در کشور گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

روحانی ادامه داد: «اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم و یا بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند، نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی، هیچ کدام. آنچه امروز در کشور و در جامعه ما امنیت را آفریده بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است».

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «من در این زمینه می‌خواهم به نمونه‌ای اشاره کنم، چرا موصل سقوط کرد؟ مگر یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر این شهر بزرگ سقوط می‌کند، سقوط این شهر به خاطر این بود که تروریست‌ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند؟ یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟، موصل ارتباط عاطفی و سیاسی‌اش با بغداد قطع شده بود نه (بلکه در شرایط حاکم بر موصل) داعش و هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید می‌توانست بر موصل فائق آید، سیاست خارجی نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ما دچار اشتباه نشویم».

وی اضافه‌کرد: «در فهم مسائل امنیتی و سیاسی امروز در جهان و منطقه ما البته که نیروهای مسلح کشور ما یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته دیپلماسی و سیاست خارجی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امنیتی منطقه ما، علاوه بر همه این عوامل، انسجام و وحدت و یکپارچگی جامعه و سپردن گوش جان و جسم به ندای توسعه ایران عزیز حائز اهمیت است».

211

پربیننده ترین خبرها