فتنه‌انگیزی دیده بان حقوق بشر میان کردها و عرب‌ها در عراق

فتنه‌انگیزی دیده بان حقوق بشر میان کردها و عرب‌ها در عراق
يکشنبه 23 آبان 1395 - 20:17

سازمان دیده بان حقوق بشر به دنبال شکست های پی درپی گروه های تکفیری ـ تروریستی، با انتشار گزارشی مغرضانه در صدد ایجاد اختلال و کند کردن این پیروزی هاست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان دیده بان حقوق بشر در جدیدترین گزارش خود با بازگشت به دو سال قبل، خاطرنشان کرده است که نیروهای امنیتی کرد شماری از خانه ها و روستاهای شهروندان عرب را در شمال عراق در 2 سال گذشته به شکل غیر قانونی تخریب کرده اند که این اقدام، جنایت جنگی است.

بنا بر گزارش این سازمان که دفتر آن در نیویورک است، این جنایت در فاصله سپتامبر 2014 تا مه 2016 در 21 شهر و روستای مناطق مورد منازعه در استان های کرکوک و نینوا به وقوع پیوسته است.
پایگاه اینترنتی وطن گزارش داد که جو استورک معاون مدیر خاورمیانه سازمان "هیومن رایتس واچ" (دیده بان حقوق بشر) در این باره گفته است که نیروهای امنیتی اقلیم کردستان خانه های اعراب را در روستاهای کرکوک و نینوا تخریب کردند.
وی گفته که اهداف سیاسی سران حکومت اقلیم کردستان توجیهی برای تخریب غیرقانونی خانه های مردم نیست.
این مناطق به طور اسمی تحت سلطه بغداد است اما حکومت اقلیم کردستان بر آن سیطره دارد که داعش را از مناطقی در شمال عراق که از سال 2014 بر آن مستولی شده بود، بیرون رانده و همچنین بیشتر از یک میلیون نفر را که عمدتا عرب سنی بوده و به خاطر درگیری آواره شده اند، پناه داده است.
دیده بان حقوق بشر گفته است که درگزارش خود از شواهد 12 بازدید و گفت و گو با بیشتر از 120 شاهد و مسئول استفاده کرده است.
در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است، تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان داده که انهدام و تخریب املاک عرب های ساکن این مناطق مدت مدیدی پس از هر گونه درگیری انجام شده که هیچ توجیه قانونی و نظامی برای آن وجود نداشته است. 
انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر از وقایع دو سال قبل هم در شرایطی که نیروهای عراقی درحال پیشروی و در آستانه پیروزی بر گروه تروریستی و جنایتکار داعش درموصل و استان نینوا هستند، تامل برانگیز است به ویژه که پیشمرگ های کرد نیز بخشی از ائتلاف نیروهای عراقی اند که با جنایتکاران داعش می جنگند.

 

206 ـ 211

پربیننده ترین خبرها