انواع دیابت و راه‌های مقابله

انواع دیابت و راه‌های مقابله
سه شنبه 25 آبان 1395 - 11:37

به گفته پژوهشگران، در دنیا دو نوع اصلی دیابت وجود دارد.

نوع اول "دیابت نوجوانی" است که عموما در سنین کمتر از ۱۸ سال دیده می شود.
در این نوع دیابت، بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند.
سازمان جهانی بهداشت می گوید که دلیل این نوع دیابت هنوز ناشناخته است، و تلاش‌ها برای پیشگیری از آن تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند.
دیابت نوع دوم یا "دیابت بزرگسالی" به دلیل جذب غیرمؤثر انسولین تولیدشده در بدن پدید می آید که البته این نوع  بیماری قند، قابل پیشگیری است.
البته سازمان جهانی بهداشت "دیابت دوران بارداری" را سومین نوع دیابت می داند که در آن قند خون مادر بیش از حد معمول است، البته این مقدار قند خون در بدن مادر باردار کمتر از حدی است که دیابت نامیده شود.
قند خون بالا در زنان باردار ممکن است هنگام بارداری یا زایمان به پیچیدگی‌هایی منجر شود. این پدیده خطر ابتلای مادر و فرزند به دیابت نوع دوم در آینده را افزایش می‌دهد.
افزایش مزمن قند خون در درازمدت (دیابت) به ارگان‌های حیاتی از جمله سیستم قلبی-عروقی، چشم‌ها، کلیه‌ها و سیستم عصبی صدمه می‌زند و در نهایت در کارکرد آنها اختلال ایجاد می‌کند.
رژیم غذایی مناسب، تحرک بدنی مستمر، حفظ وزن مناسب و پرهیز از دخانیات از عواملی هستند که می‌توانند از بروز دیابت نوع دوم جلوگیری کنند یا ابتلا به آن را به تأخیر بیاندازند. افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هم می‌توانند با رژیم غذایی درست، ورزش، دارو و کنترل پزشکی مستمر با آن مقابله کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها